Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tavara-aseman historiallinen siirto saatetaan tehdä jo lauantaina – Työmaalla huhkitaan nyt viimeisten siirtoratojen parissa

Tampereen vanha tavara-asema saattaa liikahtaa uudelle paikalleen jo lauantaina. Työnjohtaja Jere Vesanen Kreatelta kertoo, että siirron ajankohtaan vaikuttaa se, saadaanko rakennuksen siirtämistä varten rakennettavat siirtoradat viimeistään lauantaina aamupäivän aikana valmiiksi. Vesasen mukaan siirtoa tekevä urakoitsija, hollantilainen Mammoet-yritys tekee perjantaina alustavan arvion, onko yli 100-vuotiaan suojellun rakennuksen siirtäminen mahdollista lauantain aikana, vai siirtyykö urakka maanantaille. Viimeisen kahden päivän aikana siirtoradoista on saatu paikalleen noin 70 prosenttia. Paljon riittää siis vielä tehtävää, ennen kuin rakennus saadaan liikkumaan. – Itse epäilen henkilökohtaisesti, ettei rakennuksen siirtäminen onnistu vielä lauantaina. Siirtokalusto olisi saatava paikalleen lauantaina viimeistään kello 11 mennessä, että siirto onnistuisi vielä lauantain aikana. Arvion mukaan siirtoaikaa on varattava 4– 5 tuntia. Rakennusta ei siis lähdetä liikuttamaan, jos tiedetään, että yö tulee vastaan. Tavara-asema siirretään sen nykyiseltä paikalta, Ratapihankadulta, 28 metriä Tammelan suuntaan ja 9 metriä Itsenäisyydenkadun suuntaan. Rakennus tulee puretun rautatieläisten seurantalon Morkun paikalle. – Asema siirtyy viistosti koko pätkän verran, eli sen suunta ei muutu matkalla, Vesanen avaa siirtosuunnitelmia. Historiallinen rakennus siirretään, koska se aiheuttaa nykyisellä paikallaan ongelmia liikenteen sujuvuudelle. Ratapihankatu on yksi keskustan pääväylistä. Se yhdistää Rantatunnelin ja Viinikan kiertoliittymän. Tampereen kaupunginhallitus päätti Morkun purkamisesta ja tavara-aseman siirtämisestä vuonna 2018. Vesanen kertoo, että tavara-aseman siirtäminen on herättänyt paljon kiinnostusta Tampereella. Tämä näkyy myös itse työmaalla, jonne luvattomat kulkijat ”poikkeavat” ottamaan valokuvia. – Työmaan alueelle tuleminen on kielletty, sillä siellä on paljon vaaranpaikkoja. Työmaa-aitojen ulkopuolella siirtoa saa toki seurata, Vesanen muistuttaa.