Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelaiskaksikko kasvatti Uhana Designista miljoonaluokan vaatefirman lyhyessä ajassa – perustajat uskovat, että menestys nojaa erityisesti yhteen asiaan

Joulukuun 16. päivä Suomi seurasi, kun pääministeri Sanna Marin (sd.) kertoi hallituksen al-Hol-linjauksesta. Tamperelaisen Uhana Designin perustajille Mira Vanttajalle ja Hanna Virkamäelle tuosta maanantaista tuli päivä, jolloin heidän suunnittelemansa vaate oli esillä lähes jokaisella suomalaisella uutissivustolla. Marin nimittäin astui median eteen Uhanan mekko yllään. Brändi sai hetkessä paljon huomiota. Vanttaja sanoo sen tuntuvan hienolta. – Tavoitteenamme on suunnitella vaatteita, jotka sopivat moneen tilanteeseen, myös arvokkaisiin edustustilaisuuksiin, hän toteaa. Vanttaja uskoo, että äkillinen huomio vähintäänkin kasvatti kiinnostusta Marinin yllä nähtyä tuotetta kohtaan. Hiottu suunnitelma kantaa Vaatesuunnittelijat Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki perustivat Uhana Designin loppuvuonna 2012. Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi yli 27 prosenttia ja ylitti miljoonan euron rajan. Vanttaja ja Virkamäki sanovat menestyksen nojaavan hyvään pohjatyöhön. Kun he perustivat Uhanan, liiketoimintasuunnitelma oli hiottu viimeisen päälle. Sen jälkeen yritystä on kasvatettu hallitusti. – Olemme löytäneet oikeat tyypit tekemään meidän kanssa tätä työtä, Vanttaja sanoo. Hän viittaa sekä työntekijöihin että yhteistyökumppaneihin. Molemmat on tarkoin valittu. Omat arvot pohjana Yrittäjien omat arvot ovat luoneet perustan Uhanalle. Niistä tärkein on vastuullisuus. Uhanan tapauksessa vastuullisuus tarkoittaa montaa asiaa. Vanttaja ja Virkamäki haluavat, että tuotteet valmistetaan laadukkaista materiaaleista. Yrityksen työntekijöillä on oltava hyvä olla. Uhanan tuotteita valmistetaan Suomessa, Virossa, Liettuassa ja Portugalissa. Myös tehtaissa on oltava hyvät työolot. Vanttaja arvioi, että kuluttajien tietoisuus ja kiinnostus vastuullisuutta kohtaan on viime vuosina kasvanut. – Ihmisiä kiinnostaa, mistä tuotteet tulevat ja kuka ne oikeasti valmistaa. Vanttaja ja Virkamäki ovat erityisesti yrityksen kasvaessa halunneet vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. Viime syksynä Uhana oli mukana Lupa olla upea -kampanjassa. Sen tavoitteena oli kauneuskäsityksien laajentaminen. – Silloinkin, kun otamme kantaa vaikeisiin asioihin, tarkastelemme asioita ilon kautta. Tulevaisuuden suuntana Japani Tulevaisuudessa Vanttaja ja Virkamäki haluavat kasvattaa yrityksensä tunnettavuutta. Mahdollisesti jo piankin katseet käännetään ulkomaille. Tämän hetken ajatus on, että Uhana suuntaisi ensin Ruotsiin ja sitten Japaniin. – Japanissa Suomi-design on iso juttu, Vanttaja perustelee. Vaikka brändi kansainvälistyisi, tamperelaisuus merkitsee Uhanan suunnittelijoille jatkossakin paljon. He nostavat esiin Tampereen inspiroivan luonnon ja rennon elämänasenteen. Lähestyttävyys näkyy Vanttajan mukaan hyvänä yhteishenkenä kaupungin suunnittelijoiden kesken. – Tampereelle on syntynyt hyvä design-kulttuuri.