Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ruokalähetti jättää nyt lähetyksen ovelle: Tamperelainen kolmen lapsen yksinhuoltaja Suzy Otieno kertoo, miten korona muutti työtä

–Tämä on niin surullista. Ihmiset ovat peloissaan, kun ei tulevaisuudesta voi tietää, sanoo Suzy Otieno . Otieno on kuljettanut kahden vuoden ajan aterioita ihmisten koteihin Tampereella. Nyt hän kertoo olevansa itsekin ristiriitaisissa tunnelmissa. Kolmen lapsen yksinhuoltajana hän on epätietoinen. Entä jos hän saa töitä tehdessään taudin ja tartuttaa sen lapsiinsa? –Jos taas en tee töitä, en pysty maksamaan laskuja, sanoo alihankkijana Woltille työskentelevä Otieno. Ruokalähetin työ on Otienolle mieluisaa, koska hän pitää ihmisten tapaamisesta. Nyt heidän kanssaan ei kuitenkaan pääse yhteyteen. Ruokalähetys pitää jättää ovelle, ja Otieno seuraa vain kauempaa, että asiakas hakee aterian. – Sehän voisi joutua vaikka koiran suuhun, Otieno nauraa. Hän kertoo joskus jättäneensä aterian ovelle, kun ohi kulki samaan aikaan koira omistajansa kanssa. Olihan siinä pidettävä vahtia, ettei koira vie ruokaa. Otieno kuljettaa ruokaa koteihin muun muassa Tampereen Ratinan kauppakeskuksen ravintoloista. Koronaviruksen takia hänellä on nyt käsineet, ja ravintolastakin ruoka noudetaan tiskiltä niin, että henkilökunta tuo sen tiskille ja siirtyy kauemmaksi, kun Otieno sen sieltä hakee. Myös maskit ja käsidesi ovat ahkerassa käytössä. Ei myynnin pomppua Suzy Otienon mukaan ruokakuljetuksia on koronavirustilanteen aikana ollut jopa hieman tavallista vähemmän, vaikka luulisi, että etätöitä tekevät ihmiset tilaisivat nyt ruokia kotiin. Syynä on Otienon mukaan paitsi se, että monet ravintolat ovat sulkeneet ovensa, myös se, että ihmiset ovat huolissaan taloudestaan epävarmassa tilanteessa. Ei uskalleta käyttää rahaa ruokakuljetuksiin. Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski vahvistaa sähköpostitse, että joidenkin ennakoimaa suurta pomppua Wolt-myynnissä ei ole toistaiseksi tapahtunut. – Koko yrityksen tasolla myynti on pysynyt lopulta aikalailla ennallaan – joissain kaupungeissa on pientä nousua ja joissain pientä laskua, hän kirjoittaa vastauksessaan. – Tämän viikon alku on kuitenkin ollut niin Suomessa kuin joissakin muissakin Woltin 20 maasta normaalia alkuviikkoa kiireisempi. Suurin muutos Pankakosken mukaan onkin, että viikonlopun ja arkipäivien välillä ei nyt ole isoa eroa. Normaalisti kiireisimpiä ovat viikonloput. Hän arvelee muutoksen johtuvan etätöistä, joiden takia ihmiset tilaavat ruokaa kotiin työpaikkojen lounasravintolaruokailun sijaan. "Kysyntä kasvaa" Foodora Suomen markkinointijohtaja Nora Särkkä ei tällä hetkellä pysty sanomaan koronaviruksen aiheuttamia myyntimäärien muutoksia. Yleisesti ottaen hän kuitenkin kertoo palvelun kysynnän kasvavan. – Valitettavasti vaikuttaa siltä, että monet ravintolakumppanimme menettävät kävijöitä. Meidän kauttamme he voivat silti edelleen vastaanottaa tilauksia. Toivottavasti voimme myötävaikuttaa siihen, että heidän ei tarvitse tehdä niin suuria muutoksia esimerkiksi henkilöstövoimassa kuin monet muut yritykset voivat nyt joutua tekemään tai etteivät he pahimmassa tapauksessa joudu sulkemaan ravintolaansa väliaikaisesti, Särkkä kertoo sähköpostitse. Hänen mukaansa Foodora saa nyt paljon yhteydenottoja ravintoloilta, jotka haluaisivat tehdä yhteistyötä sen kanssa. Ilman kontakteja Woltin Henrik Pankakoski kertoo yrityksen lähettäneen koronavirusrajoitusten takia läheteilleen videon, joka selvittää, miten nykyinen "kontaktiton prosessi" etenee. Paikallisten viranomaisten ohjeita seurataan nyt tiiviisti, ja uudet suositukset otetaan nopeasti käyttöön. Kontaktiton prosessi tarkoittaa muun muassa sitä, että ravintolat ovat tehneet erillisiä kontaktittomia noutopisteitä läheteille. Lisäksi suositellaan hanskojen käyttöä tilausta pakattaessa. Kaikki tilaukset toimitetaan lähtökohtaisesti asiakkaan ovelle tai sisäänkäynnille. Maksu mieluiten netissä Foodoran Särkkä sanoo yrityksen tiedottaneen asiakkailleen kontaktittomasta toimitustavasta ja ohjeistaneen lähettejään pitämään erityistä huolta hygieniastaan. – Lähettejä on neuvottu olemaan koskematta kuljetuspussien kantokahvoihin sekä jättämään ruoka oven taakse asiakasta tapaamatta. Asiakkaille suositellaan tilausten maksamista ennakkoon netin kautta, jotta suoralta kontaktilta kuljettajan kanssa voidaan välttyä.