Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Pirkanmaa voi olla suomalaisen ruokaviennin maukas yllättäjä

Faktat vuodelta 2017 sen kertovat: Tanskan ruokaviennin arvo on kymmenen kertaa Suomea suurempi. Ruotsalaisruoka puolestaan maistuu maailmalla kolme kertaa useammin kuin suomalainen. Pystyykö Suomi ja pikkuinen Pirkanmaa mitenkään pyyhältämään serkkujensa rinnalle ja ohi? Suomalainen ruoka syntyy puhtaista ja laadukkaista raaka-aineista. Pirkanmaa peltoineen ja maatiloineen on kirjava ruoka-aitta, joka tarjoaa raaka-aineet huipputuotteisiin. Näitä helmiä hyödyntävillä elintarvikeyrityksillä on potentiaalia ponnistaa vaikka miten pitkälle. Vaikka myös jo asemansa vakiinnuttaneet ruoka-alan yritykset uudistuvat, tarvitsemme niiden rinnalle jatkuvasti uusia yrityksiä ja vanhojen sisään uusia, villejäkin ajatuksia. Niin voimme luoda vanhojen ja hyvien tuotteiden rinnalle uutta ja kekseliästä: vaihtoehtoja, jotka osuvat tämän päivän ja tulevaisuuden kysyntään. Televisiossa pyörii paraikaa sarjana Suomalainen Menestysresepti -kilpailu, jossa etsitään juuri tällaisia tuotteita. Meiltä Pirkanmaalta mukana kisassa on Boltsi, lihaton lihapulla, jonka on kehittänyt Leivon Leipomo. Kilpailun alkua katsoessani olen ollut tosi ylpeä pirkanmaalaisesta osaamisesta. Leivon Leipomo on kuuden muun yrityksen joukossa selviytynyt kilpailun finaalivaiheeseen, jossa tuotteita hiotaan hittituotekuntoon. Lopullisen tavoitteen pitää olla maailmanvalloituksessa. Jotta ruokateollisuutemme kasvaa ja vienti vetää, tarvitsemme kuluttajien arvoihin ja kysyntään vastaavia tuotteita. Ilmastonmuutos, kaupungistuminen ja teknologinen kehitys haastavat myös perinteistä ruokaketjua. Uuden kasvun lähteitä löytyy uusista ruoantuotantotavoista, raaka-ainelähteistä ja teknologioista. Lisäksi tarvitsemme hivenen lisää start up -ajattelua myös elintarvikealalla – kasvuhakuisia yrityksiä, jotka kehittävät uusia tuotteita rohkeasti ilman välitöntä voitontekoa. Kirjoittaja on Pirkanmaan osuuskaupan marketkaupan toimialajohtaja.