Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomalainen koulu tukahduttaa luovuuden ja itseilmaisun – Turhautuminen näkyy lasten pahoinvointina

Yhteiskunnassa yliarvostetaan lukeneisuutta ja niin sanottua pätevyyttä maalaisjärjen ja luovuuden kustannuksella. Luovuus on muun muassa sitä, että ihminen uskaltaa luoda oman näköisensä elämän ja olla onnellinen vertailematta itseään muihin. Jokaisella ihmisellä on jonkin alan luontaista kiinnostusta sekä kutsumusta tiettyihin tehtäviin. Koulujärjestelmä ei motivoi tarpeeksi aktiivisia poikia, eikä sukupuolineutraali ajattelu saa poistettua sukupuoliin liittyviä luonnollisia ominaisuuksia. Pojille tarvitaan toisenlaista lähestymistapaa: fyysistä aktiivisuutta, luovaa rakentamista, asioihin perehtymistä oma-aloitteisesti oman mielenkiinnon mukaisesti ja oman sisimmän kuuntelemista. Yhteiskunnasta puuttuu aito tasa-arvo, ja vaikka naisen asema on näennäisesti heikko, on tyttöjen ja poikien eriarvoisuus nähtävissä esimerkiksi koulumaailmassa. Koulu suosii ahkeria ja tunnollisia tyttöjä, ja naiseuteen kuuluu tietynlainen passiivisuus. Opiskeluun liittyvä motivaation puute saattaa sen vuoksi johtaa poikien ja nuorten miesten itsearvostuksen laskuun ja syrjäytymiskierteeseen. Koulu ei myöskään ota tarpeeksi huomioon herkkiä ja taiteellisesti lahjakkaita lapsia. Heidän opettaminen järkeen perustuvassa koulusysteemissä on kuin yrittäisi opettaa kalaa kiipeämään puuhun. Oppilaan kyvyt, lahjat ja taipumukset eivät tule tarpeeksi nähdyksi vaan oppilasta voidaan pitää jopa huonona tai tyhmänä. Suomalainen koulu tukahduttaa luovuuden ja keskittyy järkiperäiseen opetukseen. Se ei sovi kaikille. Pahoinvointi purkautuu kouluissa Koulukiusaaminen, kouluampumiset ja vallalla oleva kunnioituksen puute koulumaailmassa ovat kaikki merkkejä epätasapainosta ja henkisestä pahoinvoinnista. Itsearvostus ja usko itseen horjuvat eniten niillä, jotka joutuvat kiusatuksi, mutta paha olo ja rajojen puute on ensisijaisesti väärintekijällä. Nykymaailmassa vallalla oleva nuorten päihteiden käyttö ja aggressiivisuus johtuvat nimenomaan henkisestä pahoinvoinnista. Paha olo tulee siitä, ettei pysty tai saa olla aidosti oma itsensä, vaan ympäristö odottaa nuorelta sulautumista tiettyyn ulkoapäin saneltuun muottiin. Koulu voisi tukea enemmän henkistä hyvinvointia ja antaa tilaa luovuudelle, tunteille ja jokaisen lapsen yksilölliselle kehitykselle. Myös yhteisöllisyydelle luodaan pohjaa koulussa, kun ei painoteta liikaa individualistista ajattelua. Ihmisten ei tarvitse olla vertailukelpoisia tai kopioita toisistaan. Koulussa lapsi ja nuori etsii itseään. Se on oppimista elämää varten ja muutakin kuin koealueiden ulkoa pänttäämistä. Koulu on ponnahduslauta tulevaisuuteen ja omaan elämään. Nuorille on annettava uskoa itseen ja huomiseen. Heille pitää antaa tilaa olla ainutlaatuisia ja arvostaa itseään ja rohkeutta tehdä valintoja omaa sydäntään kuunnellen. Vahva itsearvostus antaa voimaa tehdä omat valinnat vertailematta itseään muihin tai kilpailematta kenenkään kanssa. Menestys ja onnellisuus eivät tule rahasta ja asemasta vaan sisäisestä rauhan tunteesta.