Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Chilipaprika sopii samaan ruukkuun orvokin kanssa? Tamperelaisfloristi Kristiina Koski vinkkaa nyt puutarhakevään villeimmät kukkaistutukset

Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen arvioi, että suomalaiskotien kukkapenkkeihin, amppeleihin ja ovien pieleen kuskataan tänäkin vuonna 43–45 miljoonaa kesäkukkaa yli 400 puutarhalta. – Käsillä on taloudellisesti arvokkain kausi aina tuonne juhannukseen asti. Monella puutarhalla koko vuoden toimeentulo riippuu kesäkukkien myynnistä. Jalkanen myöntää, että koronakriisi tuo mukanaan pienen lisäpelon siitä, miten asiat saadaan hoidettua turvallisesti. Myynti tapahtuu kuitenkin pääsääntöisesti ulkoilmassa, ja kävijöiden määrä varmasti jakautuu tasaisesti Karjaalta Ivaloon. – Kyllä ihmiset kesäkukkia laittavat. Varsinkin eristäytymisen aikana iloa haetaan juuri tällaisista asioista. Itse kuitenkin näen, että korona tuo varmasti joitain käytännön järjestelyjä, mutta myyntiä se ei jarruta. Kukat hankitaan verkkokaupasta tai noutomyynnistä Uudet tavat ostaa kukkia ovat nousseet suosituiksi jo ennen koronaa, mutta nyt netti-, etä- ja noutomyynnit ovat Jalkasen mukaan jäämässä pysyviksi käytännöiksi. Suomessa kukkamyynti on pysynyt pitkälti aiempien vuosien tasolla, mutta esimerkiksi Hollannissa kevät on ollut murheellinen. – Hollannissa oma päätuote tulppaani koki isoja kolauksia, ja miljardien arvosta kukkia ajettiin kompostiin. Toinen mokoma jätettiin keräämättä, koska ostajia ei ollut aiempaan tapaan. Jalkanen myöntää, että suomalaiset ovat hitaita muuttamaan perinteisiä kukkavalintoja. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi joulukukissa: hyasintti on ollut kolmen kärjessä 200 vuotta, joulutähti 100 vuotta ja amarylliskin 80 vuotta. – Mutta sitten kun me suomalaiset innostumme jostain, menekki on huimaa. Loistava esimerkki tästä on vasta 1980-luvulla tullut tetenarsissi. Puutarhat tekevät materiaalipäätökset 8–10 kuukautta ennen satoa, joten trendien haistelussa pitää olla varovainen ja varma. Siksi myös muutokset kukkavalikoimassa ovat hitaita. – Liian rohkea valinta voi kostautua ja jäädä myymättä. Silloin mennään lujaa pakkaselle, Jalkanen kertoo. Neilikka ja ruusu kestävät kylmää Keväällä säät vaihtelevat paljon, ja Suomi on pitkä maa: pohjoisessa saattaa olla vielä talviset olosuhteet, kun etelässä näyttää jo keväiseltä. Kukkavalintojen osalta sesongit ja niiden kasvitarjonta määrittävät pitkälti, mitä kuluttajalla on valittavana. – Kaikkia kasveja ei viljellä ympäri vuoden, vaan saatavuutta on ehkä vain 1–2 kuukautta vuodessa. Eli vaikka callunaa haluaisi keväällä, sitä ei vain ole saatavilla, toteaa Huiskula Oy:n ketjuasiakasliiketoiminnan johtaja Kati Arell . Arell kertoo, että kevätkukkien osalta valikoima on melko suppea, kun taas kesäkukissa on kaikenlaista joka makuun. Narsissien jälkeen oikeastaan ainoa turvallinen kukkiva vaihtoehto Arellin mukaan on orvokki. Orvokki on suosittu, perinteinen ja kaunis kukka, joka johdattaa kesää kohti. – Onneksi nykyään on paljon lasitettuja parvekkeita ja kesähuoneita, joissa voi sitten pitää jo muutakin kuin orvokkia. Arell nostaa perinteisen orvokin rinnalle ruukkuneilikat, jotka ovat nousseet viime vuosina erittäin suosituksi tuoteryhmäksi. Neilikoissa on kiinnostavia lajikkeita ja värejä, ja niiden kasvukausi on hyvin pitkä, koska ne sietävät viileitä kelejä. Ne ovat siksi hyvä vaihtoehto myös kevääseen ja syksyyn. – Neilikat ovat myös helppohoitoisia, joten ne menestyvät useimpien kotipuutarhureiden hoivissa. Myös ruukkuruusut kestävät viileää. Miten korona-aika näkyy kukkakaupoissa? Miten perinteisillä kukkakaupoilla menee tällä hetkellä, Suomen Kukkakauppaliiton puheenjohtaja Taina Hinskala? – Kukkakauppa on ollut murroksessa jo jonkin aikaa. Hautauskulttuurin muutos sekä kuluttajakäyttäytymisen vaikutukset muokkaavat myös kukkakaupan palveluja. Kukkakaupat ovat kuitenkin luotettavia kumppaneita ja siksi pärjäävät hyvin, joskin yrittäjän omia työtunteja on toisinaan mittaamaton määrä. Onko ruokakauppojen kukkavalikoiman lisääntyminen vaikuttanut myyntiin? – On varmasti, hyvässä ja pahassa. On toki joitain kuntia, joissa erikoisliike on lopettanut kiristyneen hintakilpailun vuoksi, ja joillain paikkakunnilla se ei ole juuri vaikuttanut. Toki kukkakauppa henkilöityy voimakkaasti yrittäjään tai henkilökuntaan, joten siinäkin voi olla voimavara kilpailueduksi. Hyvää on se, että kuluttajalla on madaltunut kynnys ostaa kukkia, tietoisuus kukista on lisääntynyt ja kuluttaja on hyvin selvillä, mitä kasveja voi olla tarjolla. Heikko puoli kukkakauppiaan näkökulmasta on ehkä se, että puhtaan hintavertailun varassa kukkakauppa jää toiseksi. Näkyvätkö koronan vaikutukset jotenkin? – Koronan vaikutukset näkyvät lomautuksina myös kukkakaupassa. Kevätsesonki oli kuitenkin reipas, ja äitienpäivästä odotetaan verkkokaupassa hyvää. Millaista kukkakauppojen toiminta on esimerkiksi viiden vuoden päästä? – Kukkakauppa-ala on muuntautumiskykyinen yrittäjäpohjainen ala. Verkkokaupat tulevat jäädäkseen, ja niiden tarjoamat palvelukokonaisuudet parantuvat kuluttajien kysynnän mukaan.