Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Teivon raviradan kohtalo selviää pian, nämä vaihtoehdot ovat mukana – nykyinen paikka on voitolla

Teivon raviradan kohtalo ratkaistaan vuoden 2021 loppuun mennessä valmisteilla olevan Teivo-Mäkkylän osayleiskaavan yhteydessä. Aiemmat suunnitelmat raviradan mahdollisesta siirtymisestä läntisen kehätien varteen Kolmenkulmaan on kuopattu ja raviväkikin liputtaa nyt vahvasti jatkoa nykyisessä paikassa. Ylöjärven kaavoituspäällikön Esko Hyytisen mukaan Teivo-Mäkkylän osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on laitettu liikkeelle. – Vajaan 300 hehtaarin kaava-alue rajautuu lännessä Ylöjärven harjuun ja pitää sisällään niin Teivon ravirata-alueen, pääradan, valtatie 3:n kuin mahdollisen raitiotien linjaamisen joko Mikkolantien tai Vaasantien vartta Ylöjärven keskustaan. Nyt käynnistyvässä vaihtoehtotarkastelussa käydään virkaa tekevän kehitysjohtaja Mari Ruissalon mukaan läpi myös raviradan tulevaisuus Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien viime vuonna tekemän, Teivon kehittämistä koskevan aiesopimuksen mukaisesti. Sopimukset voimassa vuoteen 2035 Tampereen kaupunki omistaa Teivossa 100 hehtaarin alueen, josta 30 hehtaaria on vuokralla Tampereen ravirata oy:llä ja Tampereen klinikkarakennus oy:llä eli Tampereen hevosklinikalla. Sopimukset katkeavat vuonna 2035. – On tehtävä riittävä määrä selvityksiä ja koottava vaihtoehtoisia kehittämismalleja, jotta ne ovat ajankohtaisia vielä 15 vuoden kuluttuakin. Teivoa on kaavailtu keskeiseksi raitiotien pysäkkipaikaksi, joten kaava-alueelle on tavoitteena saada 5 000–6 000 uutta asukasta ja 500–1 000 työpaikkaa, sanoo Esko Hyytinen. Maat hankitaan kaupungin omistukseen Ylöjärven tavoitteena on hankkia kaava-alueen maat pääsääntöisesti kaupungin omistukseen. Ylöjärvi teki Mäkkylän pelloista jo yhden kuuden hehtaarin maakaupan, jossa neliöhinta nousi 9,3 euroon eli kaupan arvo oli 568 000 euroa. Kaupunki on viime vuosina maksanut raakamaasta noin kolme euroa neliöltä. Hyytinen arvioi, että Mäkkylän ja Teivon maista tuskin maksetaan tilastojen alhaisimpia neliöhintoja, sillä pitkän tähtäyksen tavoitteena on saada Tampereen rajan ja keskustan välinen alue rakennetuksi alueeksi. Ylöjärven harju on kaavassa jäämässä pääosin virkistysalueeksi, koska sillä nähdään olevan vähintäänkin maakunnallista arvoa. "Tuleva katsomo tapahtumakeskukseksi” Tampereen ravikeskus oy:n puheenjohtajan Matti Mahlamäen mukaan raviväki ajaa hevosurheilun toimintaedellytysten turvaamista nykyisessä paikassaan. Asiaa ajamaan perustettiin vuoden 2019 loppupuolella Pro Teivo -liike, joka kerää nimiä tarkoituksen tukemiseksi. Ravikeskuksen hallituksen jäsen Jukka Heiskala sanoo, että alkuvaiheessa ravikeskuksen Tampereen puoleisia pysäköinti- ja velodromialueita voitaisiin luovuttaa asuinrakennuskohteiksi. – Ravikeskusyhtiössä nähdään, että tuleva katsomorakennus voisi olla tapahtumakeskus, jossa olisi toimintaa useampana päivänä viikossa kuin vain ravipäivänä. On myös puhuttu, että nykyistä pienempi katsomo voisi sijaita Mikkolantien ja Vaasantien puoleisessa reunassa aluetta, sanoo Heiskala. Lue myös: Teivoon ja Mäkkylän kartanon pelloille jopa 6 000 asukasta ja tuhat työpaikkaa Ylöjärvellä – kaava vireille tänä vuonna tulevan ratikan reitille Ylöjärven keskeiselle paikalle 5 000 asukkaan asuinalue ja satoja uusia työpaikkoja – Teivoon suunnitellaan kerrostaloja