Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Perusopetuksen arviointiin tuli kaivattua selkeyttä, sanoo Pirkanmaan OAJ:n puheenjohtaja

Peruskoulun päättöarvioinnin tasapuolisuuden haasteet ovat nousseet yhä enemmän esiin. Opetushallitus julkaisi 11. helmikuuta hartaasti odotetun opetussuunnitelman perusteiden uuden arviointiluvun. Arvioinnin perusteet ovat nyt yhtenäiset, ilman yhtä laajaa paikallista tulkinnanvaraa kuin tähän saakka. Kansalliset arviot ovat osoittaneet ongelman: peruskoulun päättötodistuksen arvosanat eivät ole aina olleet keskenään vertailukelpoisia. Samalla osaamisella on yhdessä koulussa saattanut saada jopa kaksi numeroa heikomman arvosanan kuin jossain toisessa. Oppilaan oikeusturva ei näissä tapauksissa ole toteutunut. Ongelma korostuu siinä, että kaikki hakevat yhteishaussa samoihin jatko-opintoihin. Uudet linjaukset tulevat voimaan jo elokuussa 2020 ja päättöarvioinnin uudet kriteerit siitä vuoden päästä. Samalla kaikille yhteiset osaamisen tasoa kuvaavat kriteerit peruskoulun päätteeksi laaditaan myös arvosanoille 5, 7 ja 9, kun ne tähän saakka on määritelty vain arvosanalle 8. Arviointiluvun päivityksen myötä oppimista tukeva formatiivinen arviointi ja oppilaan osaamisen tasoa koskeva summatiivinen arviointi erotetaan selkeästi toisistaan. Formatiiviseen arviointiin oli eri kunnissa kehitelty opettajille todella kuormittavia ja byrokraattisia dokumentointikäytäntöjä. Nyt opetussuunnitelma linjaa yksiselitteisesti, että formatiivinen arviointi ei edellytä dokumentointia. Oppilaiden itsearviointi ja vertauspalaute ovat osa formatiivista arviointia. Ne eivät vaikuta oppiaineen arvosanaan tai sanalliseen arvioon. Summatiivinen arviointi perustuu opetussuunnitelman tavoitteisiin ja oppilaan antamiin näyttöihin. Näytöt voivat olla vaikkapa kirjallisia, suullisia tai toiminnallisia kokeita tai erilaisia projekteja. Arvioinnin tekee aina oppilasta opettava opettaja, joka myös valitsee arviointimenetelmät. Arvioinnit niistä näytöistä, jotka vaikuttavat summatiiviseen arviointiin, pitää dokumentoida. Tämä on tärkeää myös opettajan oikeusturvan kannalta, koska arviointi on voitava perustella. Näin on toki ollut aiemminkin. Numeroarviointi aloitetaan jatkossa kaikissa Suomen peruskouluissa 4. luokalla. Aiemmin numeroarvioinnin on voinut aloittaa vuosiluokilla 1 – 7, mutta viimeistään 8:lla. Opettaja voi täydentää numeroarviointia sanallisesti. Arviointi suoritetaan oppiaineittain. Oppilaan laaja-alaisen osaamisen sekä monialaisten kokonaisuuksien arviointi on osa oppiaineiden arviointia eli niitä ei arvioida erikseen. Arvioinnissa , kuten opetuksessa yleisestikin, tulee koulun tehdä yhteistyötä huoltajien kanssa. Yksi hyvä tapa on arviointikeskustelu opettajan, oppilaan ja huoltajan kesken. Yhteissuunnitteluaikaa on varattava riittävästi myös opettajien arviointiosaamisen kehittämiseen ja varmistettava, että koulutus on OPS-perusteiden linjausten mukaista. Arviointi tukee oppimista, se ei ole helppoa eikä mielipideasia, nyt siihen on onneksi yhteiset linjaukset. Kirjoittaja on OAJ Pirkanmaan puheenjohtaja.