Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

”Moni kauppias hävitti mopoautot varastoistaan, mutta me emme” – Nokialla nautitaan nyt siitä, että kevytautot menivät vuodeksi telakalle

Kaksi viikkoa, viisi myytyä uutta mopoautoa. Ei kuulosta paljolta, mutta kertoo Nokian Autokulma oy:n toimitusjohtaja Jukka Kerisalmelle jonkin muuttuneen. – Mopoauton ostopäätöstä ei enää pantata. Asiakkaat osaavat lukea rivien välistä ja aavistavat, miten kevytautoille lopulta käy. Tilanne muuttui ratkaisevasti kuukausi sitten, kun EU tyrmäsi toistamiseen suomalaiset nopeusrajoitetut henkilöautot. Sen jälkeen hallitus päätti ottaa asiassa ainakin vuoden aikalisän. Moni pitää todennäköinä, että koko hanke tulee kaatumaan. Huonoa valmistelua Kerisalmen mielestä jatkuva epäselvyys kevyt- ja mopoautojen suhteen on vaikeaa ja harmillista kaikille kauppiaille. Ensin kotimaisesta markkinahäiriöstä kärsivät mopoautojen myyjät. EU:n kannanoton jälkeen hampaita kiristellään autoliikkeissä, joiden kevytautoiksi hankkimat ajopelit uhkaavat jäädä hukkainvestoinniksi. – Ennen kuin kevytautoista alettiin edes puhua, olisi pitänyt tuntea taustat ja faktat tarkkaan ja tehdä asioista selkeät ja pitävät päätökset, hän kritisoi. Nokialta on viime päivinä myyty mopoautoja Poriin saakka. Lähempää ei välttämättä uutta ”mautoa” edes löydy. – Moni kauppias hävitti mopoautot varastoistaan, mutta me emme. Usko oli koko ajan vahva siihen, ettei kevytautoluokka voi toteutua. Puolet Nokialta Syyskuulle tultaessa kaikki merkit huomioiden koko maahan oli toimitettu tänä vuonna vain 11 uutta mopoautoa. Myynti on ollut käytännössä poikki kahden vuoden ajan. Myös L-luokan ajoneuvojen eli kaksipyöräisten myynti on laskenut, ja työllisyysvaikutukset näkyvät alalla. Kuluttajat puolestaan potevat epävarmuutta vanhojen mopoautojen jälleenmyyntiarvosta. Normaaliaikana Suomessa myytiin 700–800 uutta mopoautoa joka vuosi. Parhaimmillaan menekki ylitti tuhannen kappaleen rajan. – Meiltä yksin on nyt lähtenyt kahdessa viikossa ulos kymmenkunta uutta mopoautoa, ja niistä puolet juuri Nokialla, Brandt Oy:n tuotepäällikkö Ulf Lemström kertoo. Hinnat ennallaan Odotusaika ei ole juurikaan vaikuttanut mopoautojen hintatasoon. Brandtin edustamien ranskalaisten Ligier-mopoautojen keskihinta asiakkaille on noin 14 000 euroa. Mallin ja varustelun mukaan ranskalaisautoja löytyy 11 300–18 800 euron haarukassa. Mauton käyttökuluja nostavat yhä huimasti henkilöautoja reilummat vakuutusmaksut sekä kalliit korjauskulut, mikäli kevytrakenteisella mopoautolla kolaroidaan. Lemström ennakoi, että mopoautokysyntä palautuu normaalitasolle suunnilleen vuoden viiveellä sen jälkeen, kun kevytautohanke on haudattu lopullisesti – jos palautuu koskaan. – Tällä hetkellä paras veikkaukseni on se, että uusia mopoautoja myytäisiin jatkossa noin 400 kappaletta vuodessa. Kortti 17-vuotiaille? Teknisen Kaupan Liiton Hannu Kyyhkysen mukaan mopoautomyynnin viriämisestä on ilmassa sentään varovaisia merkkejä, vaikka trendin todellinen vahvuus selviää vasta ensi keväänä. Mopoautokauppiaita edustava liitto kampanjoi ankarasti uutta autoluokkaa vastaan. Arvostelun kohteena olivat esimerkiksi puheet kevytautojen turvallisuudesta. Nokian Autokulman Jukka Kerisalmi huomauttaa, ettei 1 500 kiloa painava, kuuttakymppiä kulkeva ja viittäkin henkeä kuljettava henkilöauto ole kokemattoman nuoren käsissä lainkaan niin turvallinen ajopeli kuin väitetään, varsinkaan muulle liikenteelle. – Vaihtoehto kevytautoille voisi olla se, että B-luokan ajokortin saisivat kaikki 17 vuotta täyttäneet, hän ehdottaa. Nykyisin ajokortin voi saada 17-vuotiaana vain Traficomin myöntämällä poikkeusluvalla, mikäli siihen on erityisiä syitä. Sellaisiksi katsotaan työhön, työharjoitteluun, kouluun tai säännölliseen ja tavoitteelliseen harrastukseen liittyvät rajoitteet kuten pitkät etäisyydet ja puuttuvat joukkoliikenneyhteydet.