Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Tuleeko tästä Tampereen ahtain risteys? Bussit saattavat pian viistää kerrostaloa Aleksanterinkadun ja Hämeenkadun risteyksessä

Aleksanterinkadusta on tulossa vilkas bussikatu. Tampereen kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että raitiotie rakennetaan myös Hatanpään valtatielle. Jos ratikkareitistön laajentamisesta Hatanpään valtatielle päätetään, rakentamisaikana bussiliikenne Hämeenkadulta etelään on tarkoitus ohjata Aleksanterinkadun kautta. Moron reportteri näki kääntyvän bussin vaikeudet mahtua risteyksestä läpi. Toistaiseksi kadulla ei ole säännöllistä paikallisbussien liikennettä. Onko kääntymistä Hämeenkadulta Aleksanterinkadulle kokeiltu eri busseilla, joukkoliikennelogistikko Juha Kortteus Tampereen kaupungilta? – Kääntymistä Hämeenkadulta Aleksanterinkadulle on kokeiltu eniten tilaa tarvitsevalla 3-akselisella telilinja-autolla. Kääntymistä kokeiltiin sekä lännen että idän suunasta. Tämän hetkisen tiedon mukaisesti tarve kääntymiselle on lännen suunnasta Aleksanterinkadulle etelään. Mitä kokemuksia kokeiluista on saatu? – Kääntyminen onnistuu, mikäli Hämeenkadun ja Aleksanterinkadun risteystä ei rakenneta lopputilanteen mukaiseksi. Raitiotieallianssi oli ennen kokeilua täyttänyt ja asfaltoinut Hämeenkadun ja Aleksanterinkadun länsikulman laajemmaksi ilman reunakiveä. Lisäksi työmaa-aidat oli siirretty kokeilun ajaksi kauemmaksi, jotta kokeilu voitiin toteuttaa. – Hämeenkadulle ei voida vielä asentaa lopputilanteen mukaista reunakivetystä risteyksen länsipuolelle. Risteyksen liikennevalopylväiden, kadunkalusteiden sekä liikennemerkkien sijoitteluun on kiinnitettävä huomiota kääntymisen varmistamiseksi. Aleksanterinkadulle tulisi saada pysäköintikiellot vähintään toiselle puolelle katua. Aiotaanko kokeilla kääntymistä muilla bussimalleilla. – 3-akselisella telibussilla on kääntymistä kokeiltu. Pienemmällä kalustolla kääntymistä ei ole tarpeen kokeilla. Risteys näyttää todella hankalalta ja ahtaalta busseille, onko tätä mietitty etukäteen? – Kyllä on mietitty, risteyksen toimivuutta on tarkasteltu ajouramallinnuksen avulla. Risteys on ahdas, mutta kääntyminen on mahdollista pienin edellä mainituin tilapäisin muutoksin. Miltä risteys vaikuttaa vilkkaan bussiliikenteen reitiksi Hämeenkadulta etelään? – Poikkeava reitti Hämeenkadulta etelään voidaan toteuttaa kyseessä olevan risteyksen ja Aleksanterinkadun kautta. Millä aikataululla bussireitti voi muuttua Aleksanterinkadulle? – Bussit voisivat siirtyä tälle reitille vuoden 2020 alusta alkaen. Kuinka monta bussivuoroa vuorokaudessa käyttäisi Aleksanterinkadun reittiä? – Noin 35–40 vuoroa tunnissa. Tulisiko Aleksanterinkadulle bussipysäkkiä, mihin kohtaan se voisi sijoittua? – Aleksanterinkadulle on suunniteltu pysäkki Verkatehtaankadun jälkeen. Mitä muita muutoksia kadulle tulee, mikäli bussien reitti siirtyy sinne? – Pysäköintiä on pysäköintikielloilla rajoitettava. Kauanko poikkeusreitti olisi käytössä? – Tavoitteena on, että ratikan liikennöinnin aloituksen 9.8.2021 jälkeen poikkeusreittiä ei enää tarvittaisi.