Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Onko auto koskaan valmis ajattelemaan itsenäisesti?

Mitä pidemmälle itsestään ajavien autojen testiajot etenevät, sitä kauemmas näyttää siirtyvän täysin autonomisen ajamisen tuleminen todelliseen liikenteeseen. Osa epäonnistuneista koeajoista on johtanut jopa sivullisten kuolemiin. Applen toinen perustaja Steve Wozniac kertoi lokakuussa seminaarissa Las Vegasissa, että hänen uskonsa autonomisiin autoihin horjuu pahasti ( Kauppalehti 28.10.). Wozniak toteaa, että autonomiset autot voisivat toimia, jos teillä ei olisi ylimääräistä tavaraa, tietöitä eikä mitään normaalista poikkeavaa tapahtuisi. – Olemme harhauttaneet ihmisiä ajattelemaan, että auto toimisi kuten ihmisen aivot, Wozniak totesi. Sitä, miten itsestään ajava auto tekee päätöksiä, on pyritty ratkomaan moninaisin tavoin. Kun ihminen reagoi onnettomuudessa vaistojensa varassa, auto reagoi ennalta määrätyillä tavoilla. Kuka ja miten auton toiminnan määrittää, on osoittautunut ehkä ennakoituakin isommaksi haasteeksi. Massachusettsin teknologiainstituutissa on kehitetty yksi väline itsenäisesti toimivien laitteiden etiikan määrittelyyn. The Moral Machine -verkkoalustalla kuka tahansa voi käydä ratkaisemassa tilanteita, joissa autonomisen auton jarrut rikkoontuvat ja lopputuloksena on aina jonkun kuolema. Pääasiassa sivuston tarkoitus on herättää keskustelua ja kerätä ihmisten mielipiteitä siitä, miten tekoälyn pitäisi ajatella. Aluksi päätöksen lähtökohta vaikuttaa helpolle: suojele elämää ja aiheuta mahdollisimman vähän vahinkoa. Lähemmin tilanteisiin tutustuessa vastaajan onkin laitettava arvojärjestykseen hyvin monenlaisia asioita: Suojeleeko auto ensisijaisesti kyydissä olevia vai jalankulkijoita? Onko ihmisen iällä väliä? Entä jos toinen jalankulkija kulkee punaisia päin ja toinen ei? Kun teknologia paranee ja esimerkiksi kasvontunnistaminen tehostuu, tilanne voi monimutkaistua entisestään. Pelastaako auto enemmin yhtiöjohtajan kuin kodittoman? Suurperheellisen vai rikollisen? Seuraava ongelma on se, kuka saa päättää ratkaisut, joita autonominen auto noudattaa. Ovatko ne esimerkiksi valtioiden vai yhtiöiden asioita? Ja miten päättävien tasojen agendat voivat vaikuttaa päätöksiin? Raha voi vaikuttaa päätöksiin paljon. Ostaisitko sinä ennemmin auton, joka suojelee kaikin ehdoin kyydissä olevaa perhettäsi, vai joka uhraa autossa olevat suuremman hyvän edessä? Yllättäen inhimillinen, vaiston varassa tehty ratkaisu onnettomuustilanteessa tuntuukin vähemmän pelottavalle vaihtoehdolle. Kuten Wozniak toteaa, tekniikka toimii parhaiten ihmiskuljettajan apurina, turvaverkkona.