Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nyt se alkoi: Onko etäopiskelu laitteista kiinni? Entä mitä muuta etäopiskelu vaatii? Opetushallitus vastaa kymmeneen kysymykseen

Aamulehti Opetushallitus julkaisi tiistaina laajan etäopiskeluun liittyvän aineiston, joka tukee paitsi opetustyötä tekeviä, myös oppilaita sekä heidän huoltajiaan uusien oppimistapojen omaksumisen edessä. Tiistaina julkaistua aineistoa täydennetään tänään keskiviikkona. Esitimme Opetushallituksen oppimisen ja kansainvälistymisen johtaja Anni Miettunen tiistaina iltapäivällä kymmenen kysymystä siitä, kuinka ja millä työvälineillä etäopetus saadaan onnistumaan tulevina viikkoina tuhansissa suomalaiskodeissa. Millaiset etätyövälineet oppilas tarvitsee perusopetuksen ala- ja yläluokilla? –Opetuksen ja koulutuksen järjestäjät päättävät siitä, millaisia välineitä he käyttävät. Opetus ei vaadi digitaalisia laitteita, mutta jotta opettaja voi pitää oppilaaseen yhteyttä, tarvitaan tähän väline tai välineet. Pääasia on se, että korvaavaan opetukseen voidaan siirtyä onnistuneesti. Mikä on välineiden vähimmäisvaatimus? –Se, että opetus pystytään järjestämään. Pitääkö olla videoyhteys? –Yhteyden pitämiseen ei vaadita videoyhteyttä. Yhteyttä voi pitää myös muulla tapaa, esimerkiksi Wilma-järjestelmän kautta. Kenen kuuluu järjestää oppimisen välineet? –Se on koulutuksen järjestäjän tehtävä. Kenen vastuulla on, että lapsi ja vanhempi osaavat näitä välineitä käyttää? –Se onkin mielenkiintoista, kuinka ihmiset saadaan sellaiseen moodiin, että kaikki pystyvät kotona opiskelemaan ja käyttämään eri välineitä. Tähän varmasti tarvitaan erilaisia tukimateriaaleja. Tuleeko koulujen opettaa sähköisten välineiden käyttöä oppilaille ja huoltajille? –Annamme tukea koulutuksen järjestäjälle, jotta he voivat tukea oppilaita ja huoltajia tässä asiassa. Tämä on yhteistyökokonaisuus, joka vaatii meiltä kaikilta sitä, että katsomme yhdessä, että kaikilla on edellytys toimia omassa roolissaan. Millaisia etäopetuksen muotoja tulisi suosia? –Kulloiseenkin aiheeseen sopivia. Huomenna Opetushallituksen julkaiseman aineistoon tulee erilaisia koonteja eri oppimateriaaleista, työvälineistä sekä oppimisalustoista. Käytettävät opetusalustat riippuvat myös esimerkiksi luokkatasosta. Kuinka usein opettaja pitäisi kohdata oppilas sähköisten välineiden avulla? –Vuorovaikutus on niin tärkeää, että tähän pitää luoda tilaisuus esimerkiksi Whatsapp- viestipalvelun tai Wilman kautta. Keskustelun tulee olla myös sellaista, että se vie sekä keskustelua että oppimista eteenpäin. Väheneekö oppikirjojen käyttö etäopetuksen myötä? –Varmasti tilanteen mukaisesti kirjoja käytetään samaan tapaan kuin aikaisemminkin. Tieto tehtävistä ja sivuista tulee tiedoksi varmasti sähköisiä kanavia pitkin. Kuinka kokeet suoritetaan etäopiskelussa, vaatiiko sähköisen alustan? –Tämäkin on koulujen, oppilaitosten ja opettajan päätettävissä. Oppiminen ja osaaminen on keskiössä.