Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Lääkärinkäynti ei ole aina tarpeen

Seppo Sisättö kysyi Aamulehden mielipidepalstalla 5.9.2019 julkaistussa kirjoituksessa, miksi Tampereen Mehiläisen terveysasemalla potilaat menevät ensin sairaanhoitajan vastaanotolle, eivätkä suoraan lääkäriin. Suomalainen terveydenhuolto on ollut pitkään erittäin toimiva kansainvälisestikin mitattuna. Viime aikoina kuitenkin mm. väestön ikääntyminen, hoitomuotojen kehittyminen, hoidettavien asioiden määrä ja sitä myötä kasvavat kustannukset ovat alkaneet näkyä myös terveydenhuollon toiminnassa. Se mikä toimi 20 vuotta sitten, ei toimi enää nykypäivänä. Tämä on ohjannut kehittämään uusia toimintamalleja perinteisen lääkärin vastaanoton sijaan. Julkisen rahoituksen riittävyys kaikille avoimeen ja maksuttomaan tai erittäin pienillä asiakasmaksuilla toimivaan tasa-arvoiseen terveydenhuoltoon ja sairaanhoitoon on yhteinen etumme. Ihmisille tulee tarjota nimenomaan tarkoituksenmukaisin tapa hoitaa asiansa, ja se ei läheskään aina ole lääkärin fyysinen vastaanottokäynti. Asiakkaat ottavat yhteyttä terveysasemalle hyvin monien syiden vuoksi. Jotta asiaa lähdettäisiin hoitamaan mahdollisimman mielekkäällä tavalla, on tärkeää tehdä ensikontaktissa mahdollisimman hyvä hoidon tarpeen arvio. Tämä perustuu myös lakiin. Hoitajat pystyvät hoitamaan asiakkaan asian täysin itsenäisesti yli puolessa tapauksista. Sairaanhoitajien ammattitaitoa terveydenhuollossa tulee arvostaa, heidän tehtävänsä ei ole vain varata vastaanottoaika lääkärille. Sairaanhoitajavetoinen toimintamalli on ollut käytössä kaikilla Mehiläisen julkisen palvelun terveysasemilla jo vuosia. Se ei ole johtanut yhteenkään vakavaan hoitovirheeseen. Myös Tampereen kaupungin omilla terveysasemilla sairaanhoitajat tekevät arvion ensikontaktissa. Tämä ei siis ole terveysasema- tai palvelutuottajariippuvaista. Hoitajavetoinen toimintamalli on mahdollistanut palvelulle verraten hyvän saatavuuden. Lääkärin työpanos kannattaa keskittää nimenomaan niihin asioihin, joissa siitä on hyötyä. Työnjako eri terveydenhuollon ammattilaisten, digitaalisten alustojen ja asiakkaiden välillä on keskeisessä roolissa, kun halutaan kehittää tulevaisuuden terveydenhuoltoa. Kun asiakas on yhteydessä terveysasemalle, on hänelle tarjolla jo nyt toistakymmentä erilaista hoitopolkua (eli tapaa hoitaa hänen asiansa), joille hänet voidaan ohjata asiasta/vaivasta riippuen. Monet asiat pystytään myös hoitamaan etänä esimerkiksi Omaolon tai Digiklinikan kautta. Tällöin asiakas voi hoitaa asiansa vaikka kotona tai jopa ulkomailla ollessaan. Mehiläinen on ollut keskustan terveysasemapalveluiden tuottaja reilun vuoden ajan. Palveluntuottaja on valittu hankintalain mukaisen kilpailutuksen perustella. Yhteistyö kaupungin ja yhtiön välillä on ollut hyvää ja toimintaa on jatkuvasti kehitetty. Myös asiakastyytyväisyys palveluihimme on kehittynyt suotuisaan suuntaan. Olemme pahoillamme, että Seppo Sisättö kokee tyytymättömyyttä terveyspalveluihimme. Kiitämme palautteesta, joka auttaa meitä toimintamalliemme jatkuvassa kehittämisessä. Kati Myllymäki on ylilääkäri, Tampereen kaupungilla, Henri Ärölä johtava lääkäri Mehiläinen terveyspalvelut Oy:lla.