Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pirkanmaa pettyi liikennehankkeiden rahoitukseen – ”Tällä rahoitusvalmiudella pääradan korjaus kestää sata vuotta”

Pirkanmaalle budjetti tuo niukasti kaivattua lisärahoitusta keskeisiin liikennehankkeisiin. Vaikka esimerkiksi pääradan korjaus sai rahaa, niin summa on kokonaisuuteen nähden pieni. Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela kertoo, että esimerkiksi  Tampere–Helsinki-välin peruskorjauksen kustannusarvio on 770 miljoonaa euroa ja budjetissa valtuutta hankkeelle on kahdeksan miljoonaa euroa. Hankkeelle on jo myönnetty tälle vuodelle 200 000 euroa ja ensi vuodelle esitetään 800 000:tta euroa. Pasila-Riihimäki-välille on luvassa 15 miljoonaa, mutta sen jälkeen tarve on vielä 253 miljoonalle. – Tampere-Helsinki-välin peruskorjauksen on ajateltu kestävän 20 vuotta, mutta tällä rahoitusvalmiudella se kestää sata vuotta, Koskela sanoo. Valtatie kolme tarvitsisi vielä kymmeniä miljoonia Hankkeista etenevät suunnitellusti Tampereen ratikka ja Hämeenkyrön ohitus valtatie kolmella. Pirkanmaan liitto on laskenut valtatie kolmen hankalien kohtien tarvitsevan yhteensä 128 miljoonaa euroa. – Siitä puolet menee Hämeenkyröön. Sen jälkeen on useita vielä useita kohtia, Koskela summaa. Esimerkiksi Parkanon vaarallinen Alaskylän kohdan korjaus maksaa noin 13 miljoonaa euroa. Myös valtatie yhdeksällä on korjaustarpeita 140 miljoonan euron edestä, vaikka tietä parannetaankin Orituvan kohdalla kymmenellä miljoonalla. Myös Suomi-radan esiselvitys, joka tarkoittaa linjausvaihtoehtojen tutkimista jäi vaille rahoitusta. Valtio tosin rahoittaa hanketta aiemmin hankeyhtiölle myönnetyn rahoituksen kautta ja peruskorjaus on välttämätön hankkeen etenemiselle. Valtiovarainministeriön ehdotuksesta on vielä monilta osin vaikea sanoa, miten summat jakaantuvat eri osiin maata. Ehdotuksessa on muun muassa seuraavia kohteita. Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hankkeeseen 400 000 euroa. Tampere ja Pirkanmaa on yksi kolmesta hakijasta. valtio avustaa suurten kaupunkiseutujen liikenteen kehittämistä 20 miljoonalla eurolla. Tampereen kaupunkiseudun ja valtion välisessä Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukseen on kirjattu tavoite jatkaa Tampereen seudun lähijunaliikennettä. Julkisten työvoima- ja yrityspalveluille lisärahaa 26 miljoonan euroa. Vuonna 2021 on tarkoitus käynnistää työllisyyden kuntakokeilu. Tampereen yliopiston yhteydessä toimivan vaihtoehtomenetelmäkeskus FICAMille rahoitusta eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien edistämiseen 300 000 euroa. UKK-instituutin toimintaan 928 000 euroa. Maakunnille kestävän kasvun ja elinvoiman kehittämiseen viisi miljoonaa euroa. Liikenneväylissä tavoite on, että korjausvelan kasvua kyetään hillitsemään. Väylien kunnostuksessa painavat erityisesti elinkeinoelämän tarpeet.