Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampere-Pirkkalan lentoaseman tulevaisuus huolettaa – jääkö hiljattain remontoitu kakkosterminaali pian tyhjilleen?

Halpalentoyhtiö Ryanair on lopettamassa Tampereen-lennot ensi syksynä. Tampere-Pirkkalasta vastaava Finavia ei pystynyt kilpailemaan yhteyksistä yksityisen Lappeenrannan kentän kanssa. Raha ratkaisi. Ryanair on lentänyt Tampere-Pirkkalasta parhaimmillaan 14 kohteeseen. Kohta kohteita on nolla. Kysymys kuuluukin, että jääkö hiljattain Ryanairin tarpeisiin remontoitu Tampere-Pirkkalan kakkosterminaali pian kokonaan käyttämättä? Tampere-Pirkkalan kautta kulki ennätysvuonna yli 700 000 matkustajaa. Viime vuonna matkustajamäärä oli vain 228 096. Ohi menevät sellaiset kaupungit kuin Kuopio, Vaasa tai Ivalo. Tampereen lukuun tosin vaikuttaa hieman viime kesän remonttisulku. Tampere-Pirkkalan marginaalisuutta on perusteltu esimerkiksi sillä, että täältähän on melko lyhyt matka Helsinki-Vantaalle. Niin on Turustakin, mutta silti Turun lentoaseman kautta kulki viime vuonna yli 140 000 matkustajaa enemmän kuin Tampereelta. Lisäksi kun Finavia tiedotti tulevan kesän uusista reiteistä, Turku oli mukana listalla, Tampere ei. Paikallisesti Pirkanmaalla yritetään puhaltaa kenttään eloa ja löytää uusia yhtiötä liikennöimään Tampere-Pirkkalaan. Lupaavana voidaan pitää sitä, että Tampere kävi viime viikolla pokkaamassa palkinnon eurooppalaisessa kilpailussa, jossa mitattiin paremmuutta lentoyhtiöille kohdistetussa markkinointiviestinnässä. Tampere oli kilpailun toinen Itävallan Wienin jälkeen. Taakse jäivät esimerkiksi Kroatia, Espanjan Sevilla ja Liettuan Vilna. Toivottavasti menestys tarkoittaa sitä, että Pirkkalasta olisi jatkossa tarjolla nykyistä paremmin lentoreittejä eri puolille Eurooppaa. Näyttää nimittäin siltä, että Finavia keskittää nyt voimansa Helsinki-Vantaalle. Suomen päälentoaseman kehitysohjelman budjetti on hulppeat 1,05 miljardia euroa. Tampere-Pirkkalaakin on toki parannettu viime vuosina. Ykkös- ja kakkosterminaalien tiloja on kunnostettu 7,5 miljoonalla ja viime kesänä kentällä tehtiin muun muassa päällystystöitä ja asematason laajennus yhteensä noin 15 miljoonan budjetilla. Kyse on kuitenkin vain murusista Helsinki-Vantaaseen verrattuna. Jostain syystä vaikuttaa siltä, ettei paikalliskentän arvoa nähdä. Helsinki-Vantaa on hyvin vilkas kaukoliikenteen solmukohta ja ajoittain melko ruuhkainen. Lisäksi suuret uudistustyöt hankaloittavat matkustajien liikkumista. Painetta voisi hyvin purkaa paikalliskenttien avulla. Tampereelta matkalle lähteminen on nimittäin erittäin mukavaa ja kätevää. Ruuhkia ei juuri ole ja portille siirtyminen kestää terminaalin ovelta muutaman minuutin. Kahvikin on halvempaa kuin Helsinki-Vantaalla. Kirjoittaja on uutisista vastaava toimituspäällikkö.