Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Posti-kiista johti ministeri Paateron eroon – tamperelaistutkijalta tiukkaa kritiikkiä: ”Valtionyhtiötä ei johdeta ministereiden julkisilla kannanotoilla”

Omistajaohjauksen rooli Postin työehtokiistan käänteissä on herättänyt kysymyksiä. Sekä pääministeri Antti Rinne (sd.) että omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) ovat ottaneet julkisesti kantaa Postin työehtokiistaan ja yhtiön johdon palkkioihin. Perjantaina Paatero erosi tehtävästään. Keskustelun ytimessä on viime vaiheessa ollut etenkin se, missä vaiheessa Paatero ja Rinne saivat tietää Postin suunnitelmista siirtää 700 pakettilajittelijaa halvemman Teollisuusliiton työehtosopimuksen piiriin. Julkisoikeuden yliopistonlehtori Jani Wacker Tampereen yliopistosta muistuttaa, että valtionyhtiötä ei johdeta ministereiden julkisten kannanottojen, haastatteluiden, twiittien tai somepäivitysten kautta. Niillä ei ole juridista sitovuutta. – Tuntuu olevan vaikea hahmottaa, mitkä tehtävät kuuluvat valtionyhtiön omistajalle ja mitkä tehtävät yhtiön johdolle ja hallitukselle. Ministereiden kommenteissa sekoittuvat heidän poliittiset vaikuttimensa ja halu miellyttää omia äänestäjiä. Wackerin mukaan nykyinen lainsäädäntö ei tarkasti ja tyhjentävästi edes määrittele tätä työnjakoa, mikä on valtion omistajaohjauksen selkeä ongelma. – Omistajaohjaus kaipaa nykyistä selkeämpiä pelisääntöjä ja linjakkuutta. Ei niin, että ministeri sanoo mediassa, että vuokratyön käytön on nyt loputtava. Nämä lausunnot eivät ole sitovia. Tämä on työnjako Valtionyhtiötä johdetaan virallisia reittejä pitkin valtio-omistajan ja yhtiön johdon välisenä vuoropuheluna. Pääsääntö on se, että omistajan tulisi yhtiökokouksen kautta keskittyä vaikuttamaan esimerkiksi yhtiön hallituksen valintaan ja keskeisiin linjauksiin. Yhtiön johto sitten hoitaa muut asiat. – Päätökset pitää myös dokumentoida eikä niin, että omistajaohjausministeri laittaa esimerkiksi tekstiviestiä yhtiön hallitukselle. Osakeyhtiölaki kyllä mahdollistaa sen, että osakkeenomistajat voivat yhtiökokousta pitämättä yksimielisinä päättää yhtiökokoukselle kuuluvasta asiasta. – Myös näissä päätöksissä tulee kuitenkin noudattaa muotovaatimuksia siten, että päätös on kirjattava, päivättävä, numeroitava ja allekirjoitettava. Valtion tahtoa edustaa pääasiassa omistajaohjausministeri, joka käyttää valtion ääntä yhtiökokouksessa. Hänen tehtävänään on edustaa siellä myös miljoonia veronmaksajia. Pääministeri kuitenkin johtaa valtioneuvostoa, minkä vuoksi myös hänellä on omistajaohjausvaltaa. Käytännössä omistajaohjausministerin järein keino puuttua valtionyhtiön toimintaan on yhtiön hallituksen vaihtaminen. Näin kävi tänä syksynä Veikkauksen hallituksessa , jonka kaikki poliitikkojäsenet saivat lähtöpassit. Eduskunta taas valvoo omistajaohjaajaa eli omistajaohjausministeriä. Jos ministerin toiminta ei miellytä, eduskunta voi antaa epäluottamuslauseen. Ääritapauksessa ministeri voi joutua eroamaan. Wackerin mielestä voisi olla tarpeen, että omistajaohjauksen ja yhtiön johdon tehtävät määriteltäisiin tarkemmin lainsäädännössä. Jäänmurtajayhtiö Arctia Shippingissä syntyi vuonna 2013 ristiriita omistajan ja liikkeenjohdon välille siitä, voiko yhtiö nostaa syytteen sen alukselle tunkeutuneita Greenpeace-aktivisteja vastaan. Omistajaohjauksesta vastannut ministeri Heidi Hautala halusi säilyttää Greenpeaceen hyvät välit. Hautala vaati avustajansa ja johtavan viranhaltijan välityksellä yhtiön johtoa luopumaan rikosilmoituksesta tai yhtiön hallitus menee vaihtoon. Yhtiö toteutti ministerin tahdon, mutta Hautala joutui tapauksen seurauksena eromaan, koska oli antanut epätarkkaa tietoa tapauksen yksityiskohdista. Oikeuskansleri totesi myöhemmin, että tapauksessa ei varsinaisesti syyllistytty laittomuuksiin, mutta tällainen tavanomaisesta toimivallasta poikkeaminen eli omistajan astuminen johdon tehtäväalueelle on omiaan hämärtämään vastuuta yhtiön tuloksesta.