Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ratinan sillan alta kuuluu perjantai-iltana kummaa huutoa ja ihmisiä roikkuu sillan rakenteista – tästä oudoissa tapahtumissa on kyse

Ohjaaja Meri-Maija Näykk i heittää kamiinaan koivuklapin. Lämmittelemme jurtassa Ratinan sillan juurella. Tammerkoski huokuu kylmää vierellä. Jurtta on PerforManse -esityksen pukuhuone, backstage ja kahvittelutila. Outo ryhmä on ottanut haltuun Ratinan sillan alusen. Siellä tapahtuu esitys – tai kyläjuhla, kuten tekijät itse sanovat. Tässä tapahtumassa juhlitaan 240-vuotta täyttävää Tamperetta. Se, että esitys tehdään nimenomaan tänne, sillanaluseen, varmistaa sen, että pysytään paikallisina. –  Silta ei lähde kiertueelle. Tätä tekevät tamperelaiset toisille tamperelaisille, Näykki sanoo. PerforManse on kahden tamperelaisen mutta tilattoman teatterin, Täsmäteatterin ja Teatteri Siperian yhteistuotanto. Erityisesti Täsmäteatteri luo teoksensa nimenomaan tilalähtöisesti. Edellinen Uittovoima tehtiin Pispalan uittotunneliin. Näykin mielestä normaalit teatteritilat ovat ”epätiloja”, joissa ei ole oikeastaan mitään muuta merkitsevää kuin että ne ovat teattereita. Esitykset voi siirtää toiseen paikkaan. No, tätä ei voi. Silta on ja pysyy. Esitys on tehty tilan ehdoilla. Tila mahdollistaa, rajoittaa, inspiroi. – Kaikki lähtee sillan muodosta, sirkustaiteilija Onni Toivonen sanoo. Toivonen on jonglööri. Jotta jongleeraus ei olisi liian yksinkertaista, Toivonen roikkuu esityksessä valjaista sillassa. Koko esitys on tehty vinolle, hieman kaarevalle pinnalle. Aukkoja on kolme. Niissä tapahtuu esitys. Katsoja voi valita, ”käydä shoppailemassa” erilaisia näkymiä ja tiloja. PerforMansessa on esiintyjiä eri aloilta: tanssi- ja teatteritaiteilijoita, sirkustaiteilijoita, äänitaiteilijoita. Esitys on kokonaisuus, jossa eri lajit toimivat elimellisesti yhdessä. – Minusta ei tunnu, että olen jonkin teatterin sirkusorjana täällä, Toivonen sanoo. Näykki huomauttaa, että välillä näkee, että sirkus on teatterissa esityksen koristeena. Sirkuksessa taas välillä replikoidaan ikään kuin sitä silloin ymmärrettäisiin paremmin. Näykki on yksi maailman kolmesta ensimmäisestä sirkusohjauksen maisterista. Kyllä. Luitte oikein: maailman. Näykki valmistui vuonna 2018 Circomediasta, Bristolista. Yksi Näykin missioista on tuoda sirkuslaisia takaisin Tampereelle. – Näin Tampereen synttärien alla henkilökohtaisesti mietityttää, että miksi kulttuurissa ei ajatella, että suositaan paikallista. Miksi pitää tehdä Disney-musikaaleja täällä? Jolloin Suomen vähät kulttuurirahat lähetetään maailmalle, Näykki sanoo. – Ymmärrän sen, että halutaan nähdä jotain tuttua. Mutta nostan hattua esimerkiksi Tampereen Työväen Teatterin Poikabändille : he ovat kuitenkin tehneet oman kantaesityksen. Lue myös: Tampereen Työväen Teatterin Poikabändi palautti kriitikon uskon hyvän mielen esityksiin – yksi asia voi saada aikaan sen, että Poikabändille ei uskalla antautua Suomalaisten sirkustaiteilijoiden tasoa Näykki ylistää. – Joka sirkuksessa maailmalla näkee suomalaisia taiteilijoita. PerforManse on Näykin mukaan paitsi tamperelainen myös eurooppalainen teos. Monitaiteellisuus, tapahtumaluonne, paikkasidonnaisuus ja haltuun ottamisen tematiikka ovat nyt pinnalla eurooppalaisessa taiteessa. Erilaisten ulkona sijaitsevien tilojen ottaminen haltuun Suomessa on sääolosuhteiden takia väistämättä erityistä: ulkoilmaesitysten kausi jää lyhyeksi. Suomessa on totuttu, että kesäteatterit loppuvat elokuun ensimmäisen viikon tienoilla. – Olemme täällä lokakuun alussa toivomassa, että ei tule hirveä trombi, Näykki sanoo. Ryhmä seuraa säätiedotuksia tarkalla silmällä. Sillan kaltevilla pinnoilla taiteilu voisi olla kohtalokasta, jos sinne kertyisi esimerkiksi jäätä. Jurtan seinän vierellä vaaterekissä roikkuvat huomiovärikeltaiset haalarit. Silta seisoo taustalla, harmaana ja betonisena. Mutta tätä ette takuulla ole aiemmin huomanneet: Ratinan sillan alle, holvirakenteisiin, muodostuu kuin renessanssiteatterin perspektiivinäyttämö. Toisella puolella sillan alusta on kuntosali, joka on ollut kovassa käytössä samaan aikaan, kun PerforManse -esitystä on harjoiteltu. Kuntosalin tekonurmella on pidetty milloin aerobictunteja, milloin treenattu capoeiraa. – Sirkus on taiteen ja urheilun sekainen laji, Näykki sanoo. – On jonglööreita, jotka treenaavat sitä urheiluna, Toivonen jatkaa. Urheilun ja sirkuksen yhteen tuominen viehättää taiteilijoita. Esityksessä käytetään Manse PP:n pesäpallojoukkueen ottelusta ääntä. Mansen merkitys Mitä Tampere Merkitsee nuorille taiteilijoille? Toivonen ja Näykki ovat molemmat paljasjalkaisia tamperelaisia. – Täällä ovat juuret. Täällä on hyvä olla. Täällä ovat kaverit ja yhteisö. Tuntuu, että täällä on osa ympäristöään, Toivonen sanoo. Missä tahansa kadunkulmassa Kalevassa Toivonen kulkee, jokaisesta tulee mieleen jonkin muisto, lapsuudesta asti. Toivonen on opiskellut sirkusta Tukholmassa. – Tukholma on siisti mesta. On helmee ja tyylikästä. Mutta ihminen tarvitsee juuria. Juurettomuus on huono tunne. Sirkuslaisia pidetään perinteisesti nomadeina, he kulkevat sirkuksen mukana ympäri maailmaa. Toivonenkin on juuri tätä ennen tehnyt töitä Ruotsissa, jonne hän myös palaa. Sitten hän suuntaa Kööpenhaminaan, Saksaan ja Joensuuhun. Sen takia on tosi siistiä, että nyt saa asua Tampereella. – Ihan parasta, kun on päässyt aina kotiin töiden jälkeen, kun on nyt tehnyt kaksi kuukautta duunia täällä sillan alla, Toivonen sanoo. Näykki on aikoinaan ajanut Tampereella taksia. Hänellä on ollut sellainen olo, että minne tahansa Tampereelle hänet tipautettaisiin, hän osaisi kotiin. Joskus Helsingin aikojen jälkeen Näykki palasi Tampereelle. Hän ihmetteli Yliopiston ruokalassa, että miksi kaikki flirttailevat hänelle: miehet, naiset, vanhat, nuoret. Sitten hän tajusi: he vain katsovat silmiin. Tampereella ollaan silmät auki. Näykin mielestä myös parjattu ratikkatyömaa on hieno. – Koskaan ei voi tietää, mitä kautta pitääkin kulkea. Tämähän on luova tila! Kun vain nostaa katseensa maasta ja kännykästä. Katso maistiaisia PerforMansesta tästä: Kummelin kaiku PerforMansen Tampere on tekijöiden mielestä nuori aikuinen, josta voi tulla mitä vain. Se aikuinen valmistautuu pääsykokeisiin kuin kulttuuripääkaupunkihankkeeseen ikään. Suunta on tulevaisuuteen. – Olen allerginen Kummelin ja manserockin kaiulle. Se on vähän lattea Tampere-kaiku. Tampere on nyt saamassa paljon kaikkea materiaalista. Ratikan lisäksi valmistuvat kansi ja areena, tornitaloja. – Mutta minne me menemme sillä ratikalla? Miksi me menemme Kansiareenalle? Tarvitaan henkistä pääomaa. Kun Rammstein-yhtye konsertoi loppukesästä viereisellä Ratinan stadionilla, se värjäsi Tampereen taivaan liekkeihin valtavan pyrotekniikkaansa kanssa. Samaan aikaan sillan alla PerforMansen tekijät heittelivät klapia pieneen kamiinaan ja virittelivät työväentalolta saatuja äänentoistolaitteitaan – kengännauhabudjetilla ja rakkaudesta lajiin. – Toivon tietysti, että meillä olisi vähän enemmän rahaa, ettei minun tarvitsisi öisin enää laittaa makaronilaatikkoa työryhmälle. Mutta ainakin meillä on rohkeutta, rosoa ja käsintehdyn makua. Nyt juhlitaan Tampereen kavereiden kesken sillan alla.