Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Veikka Peltonen ja Veeti Liemola ajoivat ajokortin jo 17-vuotiaana, ja niin tekee nyt moni muukin – Yhä useampi nuori kuski joutuu ajokieltoon, ja liikenneopettajalla on siihen selitys

17-vuotiaat ovat jo kahden vuoden ajan voineet hankkia henkilöauton ajamiseen oikeuttavan ajokortin ikäpoikkeusluvalla, ja nuoret ovat hyödyntäneet mahdollisuutta innokkaasti. Traficomin tiedot kertovat, että viime vuonna 17-vuotiaille myönnettiin lähes 9 900 ikäpoikkeuslupaa. Tänä vuonna lupia on myönnetty lähes 8 200 ja jonossa odottamassa on yli 3 400 hakemusta. Kaikkiaan autoilemaan on kesästä 2018 lähtien päässyt jo noin 19  000 alaikäistä. Sastamalalaiset Veikka Peltonen , 17, ja Veeti Liemola , 18, kuuluvat tähän joukkoon. He ajoivat henkilö- ja pakettiauton kuljettamiseen oikeuttavan B-ajokortin 17-vuotiaana, ja niin on tehnyt moni heidän tuttavansakin. – Varmaan 50 kaveriamme, useampi kymmen ainakin, Peltonen sanoo ja lisää, ettei näistä nuorista läheskään kaikki asu maaseudulla, vaan esimerkiksi Sastamalan keskustassa. Kouluun ja töihin Peltonen ja Liemola kertovat hankkineensa ajokortin, koska tarvitsevat sitä ja se helpottaa elämää. – Pääsen kouluun ja pystyn käymään töissä kauempana, sanoo koulupäivien jälkeen maatiloilla ja metsäkonetöissä työskentelevä Peltonen. Liemola suorittaa Pirkkalassa lentokoneasentajan ja lukio-opiskelijan kaksoistutkintoa. Ilman ajokorttia kulku kouluun olisi hankalaa ja veisi tuntikausia. 217 kilometriä tunnissa 17-vuotias mies ajoi 217 kilometriä tunnissa 120 kilometrin nopeusrajoitusalueella. 17-vuotias mies ajoi 188 kilometriä tunnissa 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella. 18-vuotias mies ajoi 173 kilometriä tunnissa 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella. 22-vuotias mies ajoi 171 kilometriä tunnissa 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella. Poiminnat ovat Länsi-Uudenmaan poliisin liikennevalvonnan tuloksia elokuun toiseksi viimeiseltä viikonlopulta. Poliisin tiedotteen esimerkit voisivat yhtä hyvin olla Pirkanmaalta, sillä Sisä-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisiyksikön johtaja Jari Näkki kertoo, että toisinaan poliisit yhden työvuoron aikana ottavat ajokortin pois jopa kymmeneltä kuljettajalta törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen vuoksi. – Yleensä autolla on silloin ajettu niin paljon kuin siitä irti lähtee. Näkin mukaan ratin takaa löytyy tällöin keski-ikäisiä kuskeja siinä kuin nuoriakin. Kaahailua tapahtuu kaikkina vuorokauden ja vuodenaikoina, mutta varsinkin keväisin, kun tiet ovat sulaneet ja autoihin on vaihdettu kesärenkaat. Törkeisiin ylinopeuksiin syyllistyminen ei katso paikkaa. – Tampereen Rantatunnelissa on mitattu ajonopeudeksi lähes 200 kilometriä tunnissa, ja muissakin taajamaolosuhteissa on ajettu toistasataa. Siinä ei ole järjen häivää, Näkki sanoo. Poliisin tilastot osoittavat, että törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on yleistynyt merkittävästi niin Pirkanmaalla kuin koko maassa, vaikka poliisin valvonta ei ole lisääntynyt. Usein ylinopeuksiin liittyy humalaa ja huumeita. Yhä useampi joutuu ajokieltokoulutukseen Liikenneopettajia edustavan Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti antaa internetissä ajokieltokoulutusta ajokieltoon määrätyille uusille kuljettajille. Hänen mukaansa ajo-oikeuden menettämisestä on tullut nuorille liian normaali asia. – On paljon nuoria, joiden kaveritkin ovat olleet ajokiellossa. Anunti ynnää, että kun ajokieltoon joutuneille uusille kuljettajille vuoden 2018 ajokorttiuudistuksen jälkeen alettiin antaa ajokieltokoulutusta, aluksi hänen yrityksensä järjesti koulutusta kerran kuussa. Nyt se järjestää sitä kolme kertaa viikossa, eikä se tahdo riittää. Anuntin mukaan ajokieltokoulutukseen joutuneet kuljettajat ovat miltei poikkeuksetta menettäneet korttiinsa rajun ylinopeuden vuoksi. – Nopeutta on ollut esimerkiksi 160 kilometriä tunnissa 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella. Moni nuori ei ymmärrä, kuinka vakava rikos törkeä ylinopeus on ja millaisia seurauksia siitä voi olla. Merkintä liikennerikoksista, kuten törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kortitta ajosta ja rattijuopumuksesta näkyy rikosrekisterissä viisi vuotta. ”Pelotti jo itseänikin” Anuntin mielestä valtaosa nuorista asennoituu hyvin liikenneturvallisuuteen, mutta viidenneksellä on vakava asenneongelma. – Heille poliisi ja nopeusvalvontakamerat ovat olemassa vain rahastusta varten. Eräs nuori sanoi ajokieltokoulutuksessa, että aikoo ottaa autosta rekisterikilvet pois ja ajaa poliisia pakoon entistä kovempaa. Jotkut päihtyneenä ajaneet ovat kommentoineet siihen tapaan, että ”pelotti jo itseänikin, kun en enää nähnyt mitään”. Anunti kertoo, että jotkut nuoret ovat joutuneet ajokieltokoulutukseen jopa toistamiseen. – Joskus tekisi mieli kirjoittaa todistukseen, että ajo-oikeuden palauttamista suositellaan vakavasti harkitsemaan. Anuntin mielestä nuorten suhtautuminen rattijuoppouteen on löystynyt. – Jokainen nuori tuntee jonkun, joka on ajanut päihtyneenä. Poliisia ei enää näe tien päällä yhtä paljon kuin ennen eivätkä kameratolpat paljasta rattijuoppoutta. ”Autokoulusta tuli pikakurssi” Liikenneopettaja Kristiina Anunti pitää vuoden 2018 ajokorttiuudistusta osasyynä siihen, että törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on nuorten keskuudessa lisääntynyt paljon. Uudistuksessa ajo-opetuksen teoria- ja ajotuntien määrä karsittiin puoleen, ajokortti mahdollistettiin ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaille eikä opetuslupaopettajien enää tarvitse suorittaa teoriakoetta. – Autokoulua ei haluttu enää nähdä osaksi liikennekasvatusta, vaan siitä haluttiin pikakurssi, jonka ainoa tavoite on läpäistä ajokoe. Viesti on se, että kuka tahansa voi opettaa toisen ajamaan autoa. Se muuttaa suhtautumista liikennesääntöjä, liikenneturvallisuutta ja vastuulliseksi kuljettajaksi kasvamista kohtaan. Letkanvetäjät ärsyttävät Veeti Liemolan ja Veikka Peltosen mielestä 17-vuotias voi ajaa autoa siinä kuin 18-vuotiaskin. Peltonen oli jo aiemmin hankkinut kokemusta tieliikenteestä mopolla, mönkijällä, kevytmoottoripyörällä ja liikennetraktorilla. Niinpä kysymys ajamaan oppimisen helppoudesta saa hänen kulmakarvansa nousemaan hämmästyksestä. – Jaa oliko helppo oppia ajamaan? Tietenkin. Liemola ja Peltonen arvioivat, että ovat ensimmäisen ajovuotensa aikana kehittyneet kuljettajina paljon. – Ei niinkään ajotaidoissa, mutta liikennekäyttäytymisessä, he sanovat ja täsmentävät ajavansa nyt aiempaa järkevämmin ja rauhallisemmin. Kumpikin on maksanut siitä myös oppirahoja. Millainen sitten on heidän mielestään hyvä kuski? – Ei liian hätäinen. Noudattaa sääntöjä ja osaa hallita autoa, vastaa Liemola. – Ottaa muut huomioon, mutta on myös rohkea eikä arkaile, Peltonen sanoo. Joskus joidenkin tiellä liikkujien liikennekäyttäytyminen myös ärsyttää heitä: – Kun joku arkailee vaikkapa risteyksessä eikä osaa edetä, Peltonen kertoo. – Kun tulen vaikkapa koulusta ja haluaisin jo päästä kotiin syömään, mutta joku ajaa seitsemääkymppiä ja vetää letkaa perässään, Liemola sanoo. Neljä kuolonkolaria Traficomilla ei ole vielä tietoa, kuinka moni 17-vuotias ikäpoikkeusluvalla B-ajokortin saanut on määrätty ajokieltoon, mutta se selvittää asiaa parhaillaan. Viime vuonna ajokieltoon joutui 698 iältään 17-vuotiasta kuljettajaa, mutta luvussa ovat mukana myös kevytmoottoripyöräkortin haltijat ja siitä puuttuvat ne 17-vuotiaat, jotka on asetettu ajokieltoon rattijuopumuksen vuoksi. Traficomin kehityspäällikkö Pekka Hiltunen kertoo, että 1.7.2018–29.10.2019 määrättiin ajokieltoon runsaat kaksi prosenttia 17-vuotiaana ikäpoikkeusluvan saaneista kuljettajista. Liikennevakuutuskeskuksen Onnettomuustietoinstituutin mukaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkinnassa ei ollut vuonna 2018 yhtään 17-vuotiaan aiheuttamaa, kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta. Onnettomuustietoinstituutin ennakkotietojen mukaan vuoden 2019 aikana sekä vuoden 2020 heinäkuun loppuun mennessä tutkintalautakunnille tuli tutkittavaksi neljä kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa osallisena oli 17-vuotias henkilö- tai pakettiauton kuljettaja. Onnettomuustietoinstituutin tiedossa ei kuitenkaan ole, olivatko nämä 17-vuotiaat aiheuttaneet kyseiset onnettomuudet eikä se, oliko heillä ikäpoikkeuslupa vai olivatko he ajaneet kortitta.