Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Eurovaalit Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Verohallinto ei unohda digitaidotonta kansalaista

Esko Mälkönen kritisoi mielipidekirjoituksessaan 15. toukokuuta, että julkishallinnon tekemissä digiuudistuksissa on unohdettu kansalainen. Esimerkiksi Mälkönen nostaa Verohallinnon ja kirjoittaa, että verottajan palveluita oltaisiin siirtämässä pelkästään verkkoon ja viestintäkin hoidettaisiin ainoastaan sähköisiä kanavia pitkin. Mälkösen väitteessä ei ole perää: jokainen kansalainen saa edelleen itse päättää, hoitaako veroasiansa sähköisesti, puhelimella vai asioimalla toimistossa. Asiaan ei ole tulossa muutosta. Vaikka kehitämme sähköisiä palvelujamme koko ajan, esimerkiksi veroilmoitusta on tulevinakin keväänä mahdollisuus täydentää paperilomakkeilla. Suomessa sähköinen asiointi on suosituin tapa hoitaa veroasiat. Viime viikolla kuumimpaan veroilmoitusaikaan Verohallinnon sähköiseen OmaVero-palveluun kirjauduttiin yli 600 000 kertaa. Samalla aikavälillä puhelinpalveluumme tuli noin 35 000 puhelua. Haluammekin Verohallinnossa rohkaista ja tukea kynnelle kykeneviä veronmaksajia sähköiseen asiointiin. Sähköisessä asioinnissa on monia hyötyjä. OmaVeroon on jokaisella veronmaksajalla yhtä lyhyt matka, olipa kotikunta sitten Tampere, Punkalaidun tai Mänttä-Vilppula. Asioida voi ympäri vuorokauden. Sähköinen asiointi tulee myös yhteiskunnalle halvemmaksi kuin paperilla toimiminen tai toimistokäynnit. Kun kynnelle kykenevät asioivat sähköisesti, yhteisiä rahoja säästyy postimaksuista ja papereiden käsittelystä muihin asioihin. Kuten Mälkönen kirjoitti, viranomaisten – myös Verohallinnon – paperipostista voi halutessaan luopua kokonaan ottamalla käyttöön Suomi.fi-viestit. Viranomaispaperipostista voi Suomessa luopua niin halutessaan. Tähän mennessä sen on tehnyt reilut 200 000 suomalaista. Esimerkiksi Tanskassa sähköinen asiointi viranomaisten kanssa on oletus, ja halukkuudestaan paperiasiointiin pitää ilmoittaa erikseen. Tanskassa 91,1 prosenttia asioikin viranomaisten kanssa ainoastaan sähköisesti. Kirjoittaja on Verohallinnon viestintäpäällikkö.