Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Lähijunakokeilu on erittäin kiinnostava avaus

Tampereen seudulla joulukuun puolivälissä käynnistyvä lähijunakokeilu on kiinnostava hanke (AL 16.11.). Kokeilu tuo lisää junavuoroja Nokian ja Tampereen, Tampereen ja Toijalan sekä Tampereen ja Mänttä-Vilppulan välille. Kokeilu parantaa huomattavasti mahdollisuutta kulkea lähikunnista Tampereelle junalla. Kokeilussa lisätään lähijunavuoroja kaukoliikenteen rinnalle. Uusia lähijunakalustolla ajettavia M-junavuoroja on ajoitettu niin, että etenkin opiskelijat ja työmatkalaiset voisivat hyödyntää lähijunaa. Pilotti kestää vuoden 2020 loppuun ja lisäksi kokeilua on mahdollista jatkaa sen jälkeen vielä 1,5 vuotta. Nyt Tampereen seudulla on siis paikka osoittaa, että myös lähijunaliikenteelle on täällä tarvetta. On helppo arvata, että mitä enemmän kokeilu kerää käyttäjiä, sitä todennäköisemmin se jatkuu ja muuttuu ehkäpä joskus tulevaisuudessa pysyväksi, arkea helpottavaksi ratkaisuksi. Juna on parhaimmillaan erittäin nopea ja kätevä tapa kulkea myös lyhyehköjä matkoja. Esimerkiksi Nokialta hurauttaa Tampereelle junalla alle viidessätoista minuutissa, Lempäälästä aikaa kuluu 11 minuuttia ja Toijalastakin vain reilut 20 minuuttia. Ja kun liikkuminen maksaa vain bussilipun hinnan ja esimerkiksi autoilija säästää vielä mahdolliset pysäköintikulut, juna on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Merkittävin vaatimus toki on, että junavuoroja pitää olla niin paljon, että matkustaja voi laskea niiden varaan. Lähijunapilotti tehdään myös sopivasti samaan, kun Suomessa pohditaan uusia raideyhteyksiä, erityisesti Tampereen ja Helsingin välistä Suomi-rataa. Lähijunakokeilussa on pääradalle lisätty nyt niin paljon vuoroja kuin varsin ruuhkaiselle raideosuudelle mahtuu. Vuorovälin tiivistämisen kannalta hankalin on ollut Tampereelta etelään eli Lempäälään ja Toijalaan suuntautuva rataosuus, jossa liikennettä on jo ennestään hyvin paljon. Jos lähiliikenteelle löytyy Tampereen lähialueilla runsaasti kiinnostusta, se lienee myös peruste pääradan kapasiteetin lisäämiselle tulevaisuudessa. Tampereella on myös jo pitkään suunniteltu lähijunaseisakkeen rakentamista Tesomalle ja lisäksi lähijunaseisakkeita on väläytetty esimerkiksi Lielahteen ja Lakalaivaan. Kaikki avaukset ovat mielenkiintoisia, sillä Tampere ja koko kaupunkiseutu kasvavat voimakkaasti, mikä osaltaan lisää liikenteen määrää ja erilaisten vaihtoehtojen tarvetta.