Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampere hääti autoilijoita keskustasta, ja se näkyy nyt kehätiellä ja Rantatunnelissa

Tampereen liikenteessä on tapahtunut merkittäviä muutoksia viime vuosien aikana ( AL 25.8.2020). Kaupunki on ohjannut autoliikennettä etelässä kehätielle eli Pyhäjärventielle ja pohjoisessa 12-tielle, joka läpäisee Tampereen Rantatunnelia pitkin. Hämeenkatu suljettiin yksityisautoilta kokonaan vuonna 2018. Jo sitä ennen yksityisautoilua pääkadulla oli rajoitettu. Ydinkeskustan läpi kulkeva liikenne idän ja lännen välillä onkin vähentynyt merkittävästi. Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Katja Seimelä sanoo, että keskustassa ei enää juuri ole liikennettä, joka sinne ei kuuluisi. On kaikin puolin järkevää, että kaupungin laidalta toiselle suuntautuva liikenne eli ylitä Tammerkoskea siltoja pitkin ja ruuhkauta siten ydinkeskustaa. Tavara-aseman siirto, jonka järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä, toteutuu ja mahdollistaa nyt Ratapihankadun suoristamisen. Tämä lisää lähitulevaisuudessa kadun merkitystä uutena autoilun etelä-pohjoissuuntaisena pääväylänä keskustan tuntumassa. Pyöräilyn suosio kasvaa. Talvipyöräily oli viime talvena ennätyssuosittua lumimäärän vähäisyyden takia. Etätyöt vaikuttavat tällä hetkellä työmatkaliikenteeseen. Joukkoliikenne ei ole etätöiden ja tartuntariskin takia juuri nyt suosionsa huipulla. Voi olla, että monia houkuttaa pyöräily myös ensi talvena. Tampere on parantanut pyöräilyn olosuhteita ansiokkaasti. Hyvä pyörätieverkosto, sähköpyörien kehitys ja ilmastotietoisuus lisäävät pyöräilyn suosiota entisestään. Esteitä on silti yhä liikaa. Usein kyse on ajattelemattomuudesta suunnittelussa. Tampereen yliopistollisella sairaalalla oli asennettu liikennemerkkejä keskellä pyöräkaistaa (AL 12.8.2020). Yksi ongelma on myös se, että pyöräteiden auraamista ei aina talvella kiirehditä. On kuitenkin kiinnostavaa nähdä, minkälaisen suosion saa uusi kaupunkipyöräjärjestelmä. Liikenneinsinööri Katja Seimelän mukaan Tampere ei aio tehdä mitään toimenpiteitä, jotka tekevät autoilusta entistä houkuttelevampaa. Tässä linjauksessa on syytä muistaa, että auto on lukuisille tamperelaisille ja Tampereella asioiville käytännössä ainoa järkevä liikkumismuoto. Tampereen keskustan on oltava kaikkien liikennemuotojen saavutettavissa. Joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittäminen ja erityisesti raitiotien valmistuminen kuitenkin mahdollistavat yhä useammalle autoilun vähentämisen.