Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Nokialla käytetään täysin poikkeuksellista menetelmää tien kunnostukseen ja se voi tuoda uuden avun routimiseen: ”Hyödynnämme valmistuksessa voimalaitostuhkaa”

Nokian Tottijärvellä testataan ensimmäistä kertaa Pirkanmaalla rakeistetun tuhkan soveltuvuutta tienparannusmateriaaliksi. Kokeilussa Pajulahdentien rakennekerroksen parantamiseen tarkoitettu suodatinhiekka korvataan rakeistetulla tuhkalla. Kyseessä on luontoa säästävä kierrätysmateriaali. Tuhka on lisäksi hyvä lämmöneriste routaa vastaan. Tuhkan toimittaa tietyömaalle Nokialla vuodesta 2017 toiminut Ecolan oy. – Materiaali on siinä mielessä poikkeuksellinen , että hyödynnämme sen valmistuksessa voimalaitostuhkaa, kertoo liiketoimintapäällikkö Jenni Nurmi Ecolanista. Tuhka on peräisin useista eri voimalaitoksista. Ecolanin menetelmillä tuhka on voitu jalostaa tasalaatuiseksi ja lujaksi materiaaliksi. – Rakeistettua tuhkaa voidaan työstää perinteisten kiviainesten tapaan, eikä se ole rakentamisvaiheessa sateelle ja tuulelle altista, kuten jalostamaton tuhka. Hiekkaa parempi eriste Rakeistettu tuhka vastaa eristämisarvoltaan kaksinkertaisesti hiekkaa, joten sitä riittää eristeeksi ohuempi kerros. – Esimerkiksi Pajulahdentien kohteessa pystyttiin sen avulla merkittävästi vähentämään kalliita maaleikkauksia, Nurmi kertoo. Sorapintaisen Pajulahdentien alkuosan kunnostaminen on Pirkanmaan ely-keskuksen ja Nokian kaupungin yhteishanke. Uusiomateriaalin sopivuutta tienparannusaineeksi seurataan jälkikäteen tehtävillä tutkimuksilla. Käytössä vain yksi kaista Pajulahdentien eli maantien 13767 rakennetta parannetaan vajaan kilometrin matkalta. Tien viereen rakennetaan kevyen liikenteen väylä. Lopuksi koko parannettu tieosuus päällystetään asfaltilla. Pajulahdentien kunnostuksesta aiheutuu liikenteelle haittaa, koska liikenteen käytössä on ajoittain vain yksi ajokaista. Työmaan kohdalla muu liikenne saattaa myös aika ajoin joutua odottamaan työkoneiden siirtymistä. Työn aikainen nopeusrajoitus Pajulahdentiellä lasketaan 30 kilometriin tunnissa. Yksikaistaisilla kohdilla käytetään etuajo-oikeus kohdattaessa -merkkejä. Urakoitsijana Pajulahdentiellä toimii Oteran oy. Tietöiden 660 000 euron kustannukset jaetaan puoliksi ely-keskuksen ja Nokian kaupungin kanssa. Pajulahdentien parannustyöt valmistuvat vuoden 2019 loppuun mennessä. Kunnostetun Pajulahdentien alkuosa siirtyy sen jälkeen Nokian kaupungin haltuun kaduksi. Tien hallinnollinen asema valtion tienä toisin sanoen päättyy.