Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pispalan haulitorni puretaan ensi viikolla – Yli sata vuotta paikoillaan olleiden osien irrottaminen voi vaatia voimaa

Pispalan ikonisen haulitornin purkupäivät ovat nyt tiedossa. Kunnostettavan tornin neljä osaa ja hauliputki nostetaan alas tiistaina 31. maaliskuuta ja keskiviikkona 1. huhtikuuta. – Tuulirajat on tietysti olemassa, ja niiden raameissa täytyy toimia. Jos on liian kovaa tuulta, täytyy aikataulua työntää eteenpäin, sanoo Kreate oy:n työmaapäällikkö Mikko Heija. Purun valmistelu alkoi maaliskuun alkupuolella ja on edennyt aikataulussa. Tornin osien liitoskohdissa sijaitsevat niitit on vaihdettu pulteiksi, jotka irrotetaan purun yhteydessä. Parhaillaan asennetaan tukikehiä, jotka jäykistävät teräsristikoita siirtojen aikana. Tornin huipulla sijaitsevasta haulimestarin työhuoneesta irrotetaan ikkunat. Hauliputki pätkissä alas Purkua varten haulitornin juurelle toimitetaan nosturi. 220 tonnin ajoneuvonosturi asennetaan paikoilleen lisäpainojen kanssa maanantaina 30. maaliskuuta. –Ei se järkyttävän iso ole, mutta iso kyllä.  Voi olla että pienemmälläkin pärjättäisiin, mutta ei ole järkeä ottaa riskiä. Sitten on myöhäistä, jos nostovaiheessa todetaan, että ruuti ei riittänytkään , Heija sanoo. Torni nostetaan alas neljänä kappaleena nostoketjuilla. Heijan mukaan on todennäköistä, että osat ovat enemmän tai vähemmän jumissa eli niin sanotusti ”hitsautuneet kiinni” muun muassa reilun 110 vuoden aikana. –Voi olla, että siinä tarvitsee vähän suostuttelua harrastaa vääntörautojen ja lekojen avulla. Sen jälkeen osat vain nostetaan pois. Hauliputkea ei saada nostettua alas yhdessä ristikoiden kanssa, vaan se nostetaan erikseen noin kymmenen metrin palasina. Tornin alin osa siirretään haulitehtaan itäpäähän ja kunnostetaan paikan päällä. Muut osat nostetaan suoraan kuorma-autojen laveteille pois viemistä varten. Liikenne voi seistä hetken Heija arvioi, ettei liikenteelle aiheudu operaatiosta suurta haittaa, koska autot ja niiden perävaunut mahtuvat parkkiin Pispalan valtatien reunaan. Ainoastaan siinä vaiheessa, kun osaa nostetaan kuorma-auton lavalle, voidaan liikenne joutua pysäyttämään. – Siinäkin puhutaan maksimissaan minuuteista. Liikenne pääsee kulkemaan heti, kun ei ole enää vaaraa, että torninkappale pääsisi pyörähtämään ajoradalle, Heija sanoo. Pispalasta kappaleet kuljetetaan erikoiskuljetuksena metallipajalle Tammelaan. Kolmen auton letka sekä saattoautot lähtevät matkaan ensi viikon keskiviikon ja torstain välisenä yönä.