Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Huono palaute sai Tampereen kaupungin kaivamaan esiin mittanauhat: nyt työmaiden aiheuttamilla kiertoreiteillä alkaa tehovalvonta – ”Parin vuoden päästä kaupungissa on hulppea pyöräillä”

Tampereen kaupunki aloittaa rakennustyömaiden liikennejärjestelyiden tehovalvonnan. Syyniin joutuvat erityisesti työmaiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden opasteet sekä liikennemerkit. Lähiviikkoina rakennustyömailla voi nähdä kaupungin työntekijöitä mittanauhan kanssa tarkastamassa esimerkiksi sitä, että onko kävelijän kiertoreittien leveys vähintään tarvittavat puolitoista metriä. Laiminlyönneistä tai huonosti hoidetuista järjestelyistä voidaan antaa huomautus tai sakko. Tehovalvonnan kohteena ovat kaupungin omat työmaat sekä yksityiset hankkeet. Samalla saalistetaan myös luvattomia työmaita. Valvonnalla halutaan vastata sosiaalisessa mediassa esitettyyn kritiikkiin kaupungin pyöräteiden ongelmista. ”Huonosta ratkaisusta kuuluu saada moitteita” Sosiaalinen media on tuonut poikkeusreittien ja väliaikaisten järjestelyiden valvontaan painetta. Kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen kertoo, että huonosti hoidetut työmaat paljastuvat nykyään varmasti. – Ennen kaikki virheet eivät tulleet tulleet julkisuuteen, mutta nyt viestintä on reaaliaikaista ja töppäykset paljastuvat heti. Palautetta ja moitteita Tietäväinen ei pidä pahana asiana, päinvastoin. – Onhan siitä apua, että meillä on silmiä ja korvia käytössä. Jos jossain on tehty huono ratkaisu, niin siitä kuuluukin saada moitteita. Ympäri Tamperetta on tämän vuoden aikana yli tuhat katuremonttia. Tällä hetkellä keskustassa pyöräilijöiden hermoja rassannee eniten Hatanpään valtatien täystuho. Tietäväinen kuvaa diplomaattisesti raitiotietyömaan runtelemaa katua pyöräilijöiden kannalta hankalaksi paikaksi. – Kun koko katu kaivetaan auki, niin työ vaatii ison tilan. Käytännössä pyöräilijät eivät mahdu sinne tällä hetkellä, kun joukkoliikenne ja jalankulkijat vaativat tilaa. Tiejärjestelyt kompromisseja Tietäväinen kuvailee työmaiden liikennejärjestelyjä kompromisseiksi. Yleensä tilaa on vähän, eikä jokaista kulkumuotoa pystytä välttämättä hoitamaan täydellisesti. Jalankulkija on poikkeusjärjestelyissä aina etusijalla, sen jälkeen tulevat pyöräilijät ja autoilijat. Tämän on voinut vuosien saatossa nähdä esimerkiksi Hämeenkadulla, kun raitiotietyömaan takia pyöräilyä on jouduttu rajoittamaan runsaasti, mutta kävely on ollut lähes koko ajan mahdollista molemmilla puolin katua. Kaupunkilaisten vaatimustaso pyöräreitistöjä kohtaan on noussut. Nykyään vaaditaan esimerkiksi parempaa talvikunnossapitoa ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden erottamista, Tietäväinen sanoo. Tietäväinen sanoo, että Tampere ei ole tälläkään hetkellä erityisen huono pyöräilykaupunki. – Parin vuoden päästä meillä on hulppea pyöräillä, kun esimerkiksi Hervannan baana valmistuu.