Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suomi-radan suunnittelu jäi ilman EU-rahoitusta: Pirkanmaan maakuntajohtaja ei yllättynyt kielteisestä päätöksestä – Pormestari Lyly: ”No harmittaa tietenkin”

Tampereen ja Helsingin välinen Suomi-rata on jäämässä ilman EU:lta haettua 11,7 miljoonan euron selvitysrahoitusta. Torstaina kerrottiin, että Suomi saa viidelle raidehankkeelle yhteensä 58,3 miljoonaa euroa. Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lyly myöntää, että rahoitusta vaille jääminen harmittaa. Hänen mukaansa EU:n rahoitus olisi ollut hyvä startti Suomi-radan suunnittelutyölle. – No harmittaa tietenkin, Lyly kommentoi. Suomi-rata-hanketta tullaan Lylyn mukaan silti viemään eteenpäin. Ensin perustetaan hankeyhtiö. Valtioneuvosto hyväksyi Suomi-rata-hankeyhtiöiden perustamisen kesäkuussa . Hankeyhtiön tarkoituksena on edistää raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti. Suomi-radan varsinainen suunnittelu voi Lylyn mukaan käynnistyä loppuvuonna. EU-rahoitusta voidaan Lylyn mukaan hakea uudelleen seuraavilla hakukierroksilla. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomi on sitoutunut hakemaan Suomi-radalle EU-rahoitusta tulevilla hakukierroksilla. Kielteinen päätös ei yllättänyt Pirkanmaan liiton maakuntajohtaja Esa Halme ei yllättynyt kielteisestä rahoituspäätöksestä. Halme sanoo, että Suomi saa EU-rahoitusta niihin viiteen hankkeeseen, joiden odotettiinkin saavan rahoitusta. Vaille jäivät hänen mukaansa hankkeet, joiden toivottiin saavan rahoitusta. Suomi-radan suunnittelu on näistä hankkeista toinen. Myös Vantaan raitiotien suunnittelu on jäämässä vaille EU-rahaa. Halmen mukaan Suomi-radalla ei ilmeisesti tulkittu olevan edellytyksiä päästä tulevalla rahoituskierroksella riittävän lähelle toteutusta, jotta rahoitusta olisi voitu myöntää. Halme kertoo, EU-rahoitusta haetaan yleensä siinä vaiheessa, kun hankkeen ensitarkastelut on tehty. – Nythän Suomi-radasta ei vielä tiedetä, onko se löytämässä sellaisen ratkaisun, josta tulee toteutuskelpoinen. Oli vähän aikainen vaihe hakea, Halme sanoo. Tällä rahoituskierroksella EU-rahoitusta saaneiden hankkeiden on käynnistyttävä viimeistään elokuun 26. päivä. Halmen käsityksen mukaan perusrahoitus Suomi-radan hankeyhtiölle on kotimaisesti varmistettu. – Suomi-radan perustajat ovat kyllä varautuneet siihen, että alkuvaihe tehdään kotimaisella rahalla. Euroopan komissio tekee viralliset rahoituspäätökset lähipäivinä, kun EU-maat ovat hyväksyneet valitut hankkeet. EU myöntää yhteensä 65 miljoonaa euroa rahoitusta Suomen liikennehankkeille. Joukossa on viisi raidehanketta sekä yhteishankkeita, joissa Helsingin ja Naantalin satamat ovat mukana. Raidehankkeista rahoitusta saivat Turun tunnin juna, Espoon kaupunkiradan rakennussuunnittelu, Pasila–Riihimäki-radan parantaminen, Kouvolan, Kotkan ja Haminan välisen raideyhteyden parantaminen sekä raideliikenteen kehittäminen välillä Oulu–Laurila–Tornio–Haaparanta.