Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Liityntäpysäköinti sai Tampereella kovan suosion ja herättää tunteitakin – osalla alueista jopa tungosta

Oikeaan aikaa tehtävät uudistukset voivat lyödä itsensä läpi nopeastikin. Näin voisi sanoa Tampereen liityntäpysäköintialueista, joiden suosio kasvaa kovaa vauhtia. Liityntäpysäköinti osuu juuri monen keskustaan tulevan ulkopaikkakuntalaisen tai Tampereen laitamilla asuvan tarpeeseen. Auton voi jättää keskustan ulkopuolelle ja jatkaa siitä eteenpäin muilla keinoin, useimmiten julkisilla kulkuneuvoilla. Samalla autoilija väljentää omalta osaltaan keskustan katuja ja välttyy maksamasta pysäköintitalojen maksuja, jotka voivat nousta suuriksikin. Ensimmäiset varsinaiset liityntäpysäköintialueet avattiin Tampereelle vasta hiljattain, ja nyt niitä on yhteensä kuusi. Uusin alue, Sääksjärven eritasoliittymän kupeessa, avattiin tällä viikolla. Autoilijat ovat löytäneet ilmaiset ruudut hyvin ja suosituimmilla alueilla tila uhkaa välistä loppua. Asia on tuttu kaikissa suurissa kasvukeskuksissa, ja tämän vuoksi myös liikenne- ja viestintävirasto on pyytänyt kommentteja, mitä pelisääntöjä liityntäpysäköinnissä olisi hyvä noudattaa. Kauempaa tuleville tarkoitettuja pysäköintialueita käytetään myös yleisinä parkkipaikkoina. Tämä ei ole toivottu lopputulos, vaan pyrkimys on nimenomaan antaa vaihtoehto saapua keskustaan muutenkin kuin omalla autolla. Tampere haluaa rajata alueiden käytön pelkästään joukkoliikenteen eli Nysse-linjojen asiakkaiden käyttöön. Nyt tällainen kohdentaminen ei ole mahdollista, koska alueilla ei ole minkäänlaista kontrollia, mutta lähivuosina alueille voivat tulla puomit. Pysäköintialueen käytössä etuoikeutettuja olisivat Nysseä käyttävät. Tosin nykylain mukaan liityntäpysäköintialueita on tarjottava samoin ehdoin kaikkien liikkumismuotojen asiakkaille. Suuren kaupungit haluavat täsmentää lakia tältä osin. Kaupungit katsovat, että niillä pitää olla mahdollisuus säädellä pysäköintiä, koska ne laittavat paljon rahaa alueiden rakentamiseen. Tämä on ymmärrettävä ja hyvä peruste. Aamulehden verkkokeskusteluissa moni lukija on vedonnut siihen, ettei liityntäpysäköinnin ulkopuolelle saisi sulkea niitä, jotka jatkavat matkaa esimerkiksi polkupyörällä tai jollakin muulla tavalla. Samoin ei haluta, että pysäköinti sidottaisiin kuukausilippuun. Kaikki tällaiset vaihtoehdot on hyvä käydä läpi. Erilaiset pienet maksutkin voivat tulla jossakin vaiheessa kysymykseen. Ratkaisut on kyllä löydettävissä.