Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen kesän suurin päällystysurakka alkaa tänään Viinikan liittymässä – Autoilijalta vaaditaan poikkeuksellista tarkkuutta

Viinikan liittymän vuosia kestäneet muutostyöt ovat piakkoin ohi ainakin hetkeksi, kun sekä risteysalue että Lempääläntie aina Kuokkamaantien risteykseen asti saavat uuden pysyvän päällysteen. Työt alkavat vanhan asvaltin jyrsinnöillä tänään tiistaina illalla ja kestävät arviolta puolitoista viikkoa. Mahdolliset sadepäivät saattavat viivästyttää urakan etenemistä. – Pyrimme tekemään kohteen valmiiksi ajoratamaalauksineen heinäkuun puoliväliin mennessä. Määräaika on heinäkuun lopussa, jos sääolot sitä vaativat, Tampereen kaupungin vastaava työnjohtaja Juha Junno sanoo. Kaista voi olla kiinni Viinikan risteysalue on yksi Tampereen vilkkaimmista. Vuorokauden aikana sen läpi ajaa 40 000–50 000 ajoneuvoa. – Jyrsintä- ja päällystystyöt tehdään yöaikana kello 20–07 välillä, jotta ne haittaisivat mahdollisimman vähän muuta liikennettä, kunnossapitopäällikkö Kimmo Myllynen kertoo. – Lähtökohta on, että liikennettä ei pysäytetä, mutta kaistoja ja katuosuuksia voi mennä tilapäisesti kiinni. Autoilijoiden kannattaa myös varautua tiellä liikkuviin työkoneisiin. Työkohteissa on kokoaikainen liikenteenohjaus. Käytännön töistä vastaa Asfalttikallio oy. Uutta päällystettä lasketaan noin 35 000 neliömetrin eli noin neljän hehtaarin alalle. Viinikan liittymän osuus on tästä kolmannes. Kokonaiskustannusarvio on noin 400 000 euroa. – Tavanomaiseen päällystyskohteeseemme verrattuna tämä on laajuudeltaan kymmenen kertaa suurempi, Myllynen huomauttaa. Nyt tarkasti, autoilija Vanhan päällysteen tasausjyrsintä alkaa tiistaina illalla Lempääläntien idän puoleisilta kaistoilta. Koko työmaa-alue aina Jyväskylän radan alikulkuun saakka on jyrsitty auki parissa päivässä. Työmaa hiljenee loppuviikoksi, mutta autoilijoilta vaaditaan varsinkin Viinikan liittymäalueella poikkeuksellista tarkkuutta: ajoratamaalaukset puuttuvat hetken aikaa kokonaan. Esimerkiksi Kalevan suunnasta ajettaessa Viinikkaan, Nekalantielle ja Iidesrantaan johtavien kaistojen hahmottaminen voi olla normaaliakin vaikeampaa. Varsinaiset päällystystyöt käynnistyvät sunnuntai-iltana 30. kesäkuuta jälleen Lempääläntien idän puoleisilta kaistoilta (ks. kartta). Koko alue on optimioloissa päällystetty neljässä vaiheessa 4. heinäkuuta mennessä. – Meille haastavinta on Viinikan liittymän alueen poikittaisliikenne ja tuoreiden massasaumojen päältä ajaminen, Asfalttikallio oy:n aluejohtaja Mikko Mäkelä huomauttaa. Välittömästi asvaltoinnin jälkeen maalataan uudet kaista- ja tiemerkinnät. Niiden jälkeen tehdään loput kivetys- ja maisemointityöt. Parasta laatua pintaan Viinikan liittymä on päällystetty kokonaan viimeksi vuonna 2004 ja sitä ennen vuonna 1992. Lempääläntien asvaltti uusitaan keskimäärin kuuden vuoden välein. – Tässä työkohteessa käytämme parasta mahdollista Suomessa saatavilla olevaa päällystelaatua eli SMA 16 -massaa. Sen kiviaines on karkeaa, rakeista ja kestävää, joten laatta kestää nastarenkaan aiheuttamaa kulutusta pisimpään, Juha Junno kertoo. Uutta asvalttipintaa tulee katuun 40–50 millin paksuinen kerros. Lempääläntien ja Viinikan liittymän kokonaisuus on vuosiin suurin yhtenäinen päällystyskohde Tampereella. Varsinaisiin kunnossapitoasvaltointeihin kaupunki käyttää tänä vuonna noin 1,5 miljoonaa euroa. Raha riittää muutamaan kymmeneen katu- ja liittymäkohteeseen. – Mielestäni se on liian vähän. Kun aloitin vuonna 1989, päällystysrahaa oli käytössä 9 miljoonaa markkaa, mutta kaupunki ja liikennemäärät olivat pienemmät, Juha Junno sanoo. – Kun ottaa inflaation huomioon, rahamäärä on itse asiassa laskenut. Summan pitäisi alkaa kakkosella kuten muissa vastaavan kokoisissa kaupungeissa, kunnossapitopäällikkö Myllynen viestittää poliittisille päättäjille. Lisäaukkoja radan ali Viinikan liittymän korjaukset ja muutokset ovat päällystysten jälkeen ohi ainakin hetkeksi. Suurin parannus entiseen on uusi kevyen liikenteen itä-länsi-suuntainen alikulkuyhteys, jolla korvattiin yksi Tampereen vaarallisimmista suojateistä Jyväskylän radan kupeessa. Alikulun leveälle kannelle mahtui myös kaivattuja ajoneuvoliikenteen lisäkaistoja. Tampereen kaupungin rakennuttajainsinööri Tapio Lindström varoittaa kuitenkin, etteivät muutokset tähän jää. Ehkä jo ensi vuonna alkaa Väyläviraston vetämä hanke, jossa nykyisten Jyväskylän radan kahden alikulun länsipuolelle rakennetaan kolme aukkoa lisää. Samalla silta uusitaan, jolloin nykyisten aukkojenkin korottaminen olisi mahdollista. Ainakin yksi uusista aukoista on tarkoitettu ajoneuvoliikenteelle, jota Tampereen uuden Areenan ja kansialueen valmistuminen väistämättä lisää. Lisäliikennettä varten on jo valmiina ylimääräinen kaista Viinikan uuden alikulun kannella.