Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ysitiellä Pirkanmaalla on harvinaisen vaarallinen ja ruuhkainen tienpätkä – 140 miljoonan euron korjauslista on hengästyttävää luettavaa

Kangasalan ja Oriveden kaupungit pitävät valtatie 9:ää Tampereen ja Oriveden välillä niin vaarallisena, että pian kymmenen vuotta vanhat parannussuunnitelmat pitäisi saada mahdollisimman pian toteutukseen. Yhteysvälillä on puutteita niin liikenneturvallisuudessa, välityskyvyssä kuin ohitusmahdollisuuksissakin. Viime viiden vuoden aikana Tampereen ja Oriveden välillä on sattunut yli 150 liikenneonnettomuutta, joissa on ollut osallisena 270 henkilöä Kaupungit vaativat väylän parantamiseen kiireellistä rahoitusta tulevissa budjeteissa. Kangasalan ja Oriveden kaupunkien kokoama tuore korjaustarpeiden lista tieosuudelle on hengästyttävää luettavaa. Valtatie 9 on yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä, Suomen vilkkain kaksikaistatie ja osa kansainvälistä tieverkkoa. Tärkein poikittaistieyhteys Tien vaikutusalueella on yli 1,2 miljoonaa asukasta ja se on maan tärkein valtakunnallisia keskuksia yhdistävä poikittaisyhteys Turusta Tampereen, Jyväskylän, Kuopion ja Joensuun kautta aina Venäjän rajalle saakka. Tiellä on keskeinen merkitys henkilöliikenteen lisäksi teollisuuden kuljetuksille ja joukkoliikenteelle. Tampereen ja Jyväskylän seudut ovat valtakunnallisesti merkittävimpien solmujen joukossa henkilö- ja tavaraliikenteen kuljetusketjuissa. 34 kilometrin mittainen Tampere–Orivesi-osuus ei täytä alkuunkaan pääteille asetettuja tavoitteita. Puutteita on erityisesti liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä tien laatutasossa. Toinen ohituskaistapari tulossa Tiellä on tällä hetkellä vain yksi kahden kilometrin mittainen ohituskaistapari, mutta tänä vuonna alkaa toisen, noin kahden kilometrin pituisen ohituskaistaparin rakentaminen Orituvan liikenneaseman eteläpuolelle. Tämä 10 miljoonan euron hintainen ohituskaista ei kaupunkien mielestä kuitenkaan poista tien ruuhka- ja turvallisuusongelmia. Tampere-Orivesi-väli on perusteluiden mukaan 9-tien pullonkaula. Tieosuus on Suomen ruuhkaisin kaksikaistatie ja liikenneturvallisuuden kannalta hyvin riskialtis. Tampereen päässä liikkuu noin 22 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Oriveden päässä noin 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärät kovassa kasvussa Tampere–Orivesi-osuuden liikennemäärän arvioidaan olevan vuonna 2040 jo 15 000–17 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, ja raskaan liikenteen määrä kasvaa tuhannesta 1 500 ajoneuvoon vuorokaudessa vuoteen 2025 mennessä. Noin 90 prosenttia tavaraliikenteestä kulkee edelleenkin maanteitse. Kaupungit toivovat Tampere–Orivesi-osuutta koskevien parantamishankkeiden eteenpäin viemistä joko kokonaisuutena tai osittaisina kohteina. Valtatie 9 olisi kaupunkien mukaan perusteltu kohde myös elvytyshankkeena, sillä se on tärkeä väylä elinkeinoelämälle halki keskisen Suomen, itärajalta länsirannikolle ja hanke tulee myös saada valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan lähivuosina toteutettavaksi kokonaisuudessaan. Kustannusarvio 140 miljoonaa euroa Osuuden suunnitteluvalmius on hyvä. 13 kilometrin mittaisen Tampereen Alasjärven ja Kangasalan Käpykankaan välisen osuuden tiesuunnitelma vahvistuu tänä vuonna. Tämän osuuden kustannusarvio 80 miljoonaa euroa. Tampere–Orivesi-yhteysvälin kaikkien korjausinvestointien arvioidaan maksavan 140 miljoonaa euroa. Lue myös: Vain 35 kilometrin pätkällä ysitietä on rytissyt lähes 300 kertaa alle 10 vuodessa: Katso kartalta pahimmat paikat Tavoitteena toteuttaa moottoritie Tampereen Alasjärveltä Kangasalan Suinulaan ja keskikaidetie eritasoliittymin Suinulasta Orivedelle. Suunnitelma sisältää uudet eritasoliittymät Tasanteelle, Suinulaan, Säynäjärvelle, Siitamaan, Yliskylään ja Orituvalle. Alasjärven, Aitovuoren, Tarastenjärven ja Oriveden eritasoliittymät parannetaan. Suunnitelma sisältää kaikkiaan 36 uutta siltaa. Koko hankkeen kustannusarvio on 140 miljoonaa euroa. Yhteysväli on noin 35 kilometriä. Yleissuunnitelma valmistui vuonna 2010 ja hyväksyttiin Liikennevirastossa 2018. Tiesuunnittelu on käynnissä Alasjärven ja Käpykankaan välillä. Suunnitelma vahvistuu vuonna 2020.