Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen raitiotien rakentamisessa tuli esiin täydellinen yllätys – maan alta paljastui toistakymmentä betonijärkälettä, jotka ovat olleet rollikoiden perustuksena

Tampereen raitiotien rakennustyöt aloitettiin vuonna 2017. Vastaan on tullut välillä yllättäviäkin asioita. Yksi ehkä erikoisimmista löydöistä ovat vanhojen rollikoiden eli johdinautojen perustukset. Tampereella liikennöitiin johdinautoilla vuosina 1948–1976. – Maan alta on löytynyt rollikoiden sähköjohtimien pylväiden perustuksia. Ne ovat useamman kuution betonimöhkäleitä, raitiotieallianssin projektipäällikkö Mikko Nyhä kertoo. Näitä betonijärkäleitä on paljastunut toistakymmentä. Niitä on löytynyt varsinkin Kalevasta Sammonkadun alta 50–100 senttimetrin syvyydestä. Betoni painaa parituhatta kiloa kuutiota kohti, joten järkäleillä on ollut painoa useita tonneja. Niitä on poistettu työn etenemisen tahdissa. – Osa on ensin rikottu osiin, osa kuljetettu pois ihan sellaisenaan jätteenkäsittelyyn. Jos möhkäleet eivät ole olleet suoraan ratikkareitin varrella, ne on voitu jättää paikoilleen maan alle. Yllätys maan alla Betonimöhkäleiden olemassaolo tuli ratikan rakentajille täytenä yllätyksenä. – Kyllä me tiesimme, että rollikkareitit ovat olleet olemassa, mutta ei niitä suunnitelmia ollut missään arkistoituna. Kun rollikat lopettivat liikennöinnin, pylväät poistettiin, mutta perustukset jätettiin maan alle. Niiden päälle on myöhemmin rakennettu katua ja vedetty asvalttia. – Rollikkaperustuksia on tullut vastaan, kun ratikan reunakaistoille on tehty uutta kunnallistekniikkaa: viemäreitä ja vesijohtoja. Ne kaivannot ovat välillä syviäkin. Hauraat viemärit Varsinkin keskustassa rakentajille ovat aiheuttaneet riesaa myös huonokuntoiset vesi- ja viemärijohdot. Niitä on ollut etenkin Hämeenkadun alla, jonne on uusittu kaikki kunnallistekniikka. – Siellä on välillä saanut kaivaa kuin lusikalla katua auki moneen suuntaan. Vanha verkosto on ollut huonossa kunnossa, ja olemme joutuneet uusimaan sitä. Käytössä oleva järjestelmä on kuitenkin täytynyt pitää toiminnassa siinä rinnalla, kunnes uusi on valmis ja vanha purettu pois, Nyhä kuvailee. Samalla myös kaukolämpö-, sähkö- ja datakaapelit on vedetty uusiin suojaputkiin kadun alle. Silta meni uusiksi Hervannassa yllätyksiä aiheutti vielä pohjavesi, joka oli korkeammalla kuin alustavasti oli arvioitu. Yksi silta jouduttiin rakentamaan siellä kokonaan uusiksi pohjaveden takia. – Raitiotiereitti menee siellä Ruskon kehän ali. Sillan alueella pohjavesi oli alustavia mittauksia korkeammalla, joten vanhan alkukulkusillan korjaamisen sijaan päätimme tehdä kokonaan uuden sillan. Sillan alittava raitiotie rakennetaan ikään kuin kaukaloon, jolloin rakenne on erillään pohjavedestä. Kevyelle liikenteelle tulee vielä erikseen alikulkukäytävä risteyksen toiselle puolelle. – Sillan perustukset ovat maan alla, pohjaveden pinnan alapuolella. Pohjaveden pinta ei muutu. Nyhä sanoo, että rakentamisessa pitää aina varautua yllätyksiin. – Näistä yllätyksistä huolimatta raitiotien rakentamisen aikataulu ja kustannukset ovat pitäneet. Ratikan rakentamisen yllätyksistä kertoi ensin Rakentaja-lehti .