Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Näille teille Pirkanmaalla on tulossa uutta kameravalvontaa – Yksi on muita kiireellisempi

Entistä tehokkaampia nopeusvalvontakameroita nähdään lähivuosina Tampereen katuverkon lisäksi myös maakunnan pääteillä. Pirkanmaan ely-keskus on valmistellut esityksen Väylävirastolle ja poliisihallitukselle kaikkiaan yhdeksästä uudesta valvontakohteesta. Kiireellisin ja jo vuosia vireillä ollut hanke on ajoneuvojen keskinopeusvalvonta Tampereen Rantatunnelissa. Se toteutunee viimeistään vuonna 2021. Ykköskorin kohteita ovat lisäksi valtatie 9 Tampere–Orivesi sekä kantatie 65 Ylöjärveltä Kurun kautta Virroille. – Tälle tielle on siirtynyt paljon Pohjanmaan suunnalle menevää liikennettä ilmeisesti juuri siksi, että sillä ei toistaiseksi ole kiinteää nopeusvalvontaa toisin kuin kolmostiellä, johtaja Juha Sammallahti Pirkanmaan ely-keskuksesta kertoo. 332 kilometriä kameroita Ensivaiheen osuuksilla on mittaa yhteensä 123 kilometriä. Kaikkiaan maakuntaan esitetään 332 kilometriä lisää kamerateitä. – Valvonnan perusteet ovat liikenneturvallisuus ja tiellä tapahtuneet onnettomuudet. Kamerat rauhoittavat ajamista ja alentavat keskinopeuksia, jolloin ohitustarvetta ja -tilanteita syntyy vähemmän, Sammallahti sanoo. Yleisen liikennelaskennan yhteydessä tehtyjen nopeusmittausten mukaan ylinopeudet ovat tavallisimpia kantatiellä 65 ja kantatiellä 66. Viime vuosina kaikkia onnettomuuksia ja henkilövahinko-onnettomuuksia on sattunut eniten valtateillä 9 ja 11. Nyt liikennevalvontakameroita on käytössä kolmostien lisäksi esimerkiksi valtatiellä 12 Huittisista Nokialle ja samalla väylällä Tampereelta itään. Tulevien uuden sukupolven tutkakameroiden terävistä kuvista tarkistetaan myös kuljettajan turvavyön ja matkapuhelimen käyttö. 15 kameraa lisää Jos ja kun uudet hankkeet toteutuvat, nopeuksia seurataan kameroilla lähes kaikilla Pirkanmaan merkittävimmillä pääteillä. Siihen on kuitenkin vielä matkaa, sillä edes ensi vuoden uusista valvontaosuuksista ei ole vielä varmaa tietoa. Suunnitelmat tarkentuvat loppuvuoden aikana. Pirkanmaan koko ohjelman toteuttaminen kestäisi joka tapauksessa vuosia. Ehdotuksia uusista kohteista on kymmeniä ympäri maata. – Kamerat riittävät kyllä, ja olemme juuri tilanneet niitä 15 lisää. Pian meillä on käytössä noin 55 tehokameraa, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kertoo. Tampereen Rantatunnelin keskinopeusvalvonnan järjestämisessä kyse on lähinnä teknisistä ongelmista. Määräraha on varattu ja paikat kameroille katsottuina, mutta sopivaa kalustoa on tarjolla vähän. Ihalainen ennakoi hankkeen toteutuvan ensi vuonna tai viimeistään 2021. – Keskinopeusmittaus on ihan järkevä valvontamuoto, mutta ehkä pikkuisen yliarvostettu. Esimerkiksi Ruotsissa sitä ei käytetä ollenkaan. Kun pääsemme ensin testaamaan Tampereella, voimme sen jälkeen harkita, sopisiko se muihinkin kohteisiin. Kamerat näkyviksi Poliisitarkastaja Ihalainen kannattaa myös kokeilua, jossa pääteiden nopeusvalvontapaikat merkittäisiin nykyistä näkyvimmiksi esimerkiksi kirkkaan värillä tolpilla ja kamerakoteloilla, heijastimilla ja kylteillä. – Päätös kuuluu Väylävirastolle, mutta minusta kokeilu olisi paikallaan. Tällöin oikeasti nähtäisiin, miten merkinnät vaikuttavat turvallisuuteen vai alkavatko autoilijat lähinnä jarrutella näiden kauas näkyvien tolppien kohdalla. Oikaisu 29.10. kello 19.19: Toisin kuin jutussa, tie 66 on kantatie, ei valtatie.