Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Hatanpään valtatielle pitää rakentaa tunneli – Ratikkapysäkit voi sijoittaa maan päälle tai alle

Tampereen raitiotielle tarvitaan haara kohti linja-autoasemaa, mutta asema toimii nykyisellään liian ahtaassa paikassa. Jos Tampereelta lähtevät kaukoliikenteen vuorot vielä lisääntyvät, ollaan pian katastrofaalisessa tilanteessa. Vaihdot paikallisbusseihin onnistuvat sujuvasti vain Hatanpään valtatien toisesta reunasta. Vastakkaiselle puolelle on vaikea päästä jalan. Linja-autoasema ja linja-autojen kaukoliikenne ovat erittäin tärkeä kohde Tampereen paikallisliikenteessä, mutta tarvitaan jonkinlainen kaksitasoratkaisu, jos halutaan pitää linja-autoasema nykyisessä paikassaan. Liikenteellisesti paikka on erinomainen, ruuhkat vain ajoittain kiusaavat. Olen vuoden verran ajanut linja-autovuoroja Tampereelta ja mielestäni lisää pihatilaa järjestyy vain, jos Hatanpään valtatie painetaan linja-autoaseman kohdalta tunneliin ja päälle rakennetaan betonikansi. Se toimisi sekä kaukoliikenteen lisätilana että paikallisliikenteen laiturialueena. Läpikulkeva muu liikenne, varsinkin raitiotieliikenne pitäisi sijoittaa sen alemmalle tasolle. Tällainen ratkaisu edellyttää, että Sorin aukion kohdalla Hatanpään valtatien tasausta on muutettava niin, ettei raitiotien kiskotuksen rakentaminen sille kohtaa ole vielä mahdollista. Kaupunkikuvallisista syistä ei ole myöskään järkeä jatkaa kantta Vuolteenkadusta yhtään pohjoiseen, ainoastaan risteys saisi olla kahdessa tasossa. Ehdotan, että suunnitelman mukainen haara rakennettaisiin tässä vaiheessa vain osuudelle Hämeenkatu – Suvantokatu, jolle osuudelle pitäisi sitten sovittaa myös väliaikainen päätepysäkki. Samalla aloitettaisiin linja-autoaseman kohdan kannen suunnittelu. Mallini antaa monenlaisia vaihtoehtoja yksityiskohtien järjestelyyn, ja ne vaativat tietenkin asiantuntijoiden paneutumista asiaan. En esimerkiksi ota kantaa siihen, tulisiko raitiovaunupysäkkien sijaita kannen alla vai Sorin aukiolla. Molemmissa on hyvät puolensa. Kaikkein huonoin ratkaisu on se, jos kiskot asennetaan nykyiseen Hatanpään valtatien tasoon. Silloin on viimeinenkin linja-autoaseman laajennusmahdollisuus menetetty. Jälkeenpäin todetaan, että rakennettiin raitiotie tilanpuutteeseen näivettyvän linja-autoaseman kohdalle.