Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Jos pääväyläkin jo repsottaa, entä ne kaikki muut? – Tampere–Helsinki moottoritie on surkeassa kunnossa

Kolmosmoottoritie on maantieliikenteen pääväylä Pirkanmaan ja pääkaupunkiseudun välillä. Ei uskoisi. Tie on nuhjuinen, kulunut ja auttamattoman pimeä. Kaiken lisäksi sillä ajetaan kuolemaa halveksuen ja jatkuvilla ylinopeuksilla – kesät talvet. Pirkanmaalla valtatie 12 Vammalan liittymästä Kärppälän ohituskaistojen päähän on kokonaan valaistu. Ledit loistavat kirkkaasti kuin kesäaamu Airistolla. Tuolla noin 15 kilometrin pätkällä taitaa olla enemmän katuvaloa kuin kymmenen kertaa pidemmällä moottoritieosuudella Lempäälästä Keimolan liittymiin. Moottoritien varrella ei siis ilmeisesti asu päättäjiä, jotka pitäisivät rahanjaossa omiensa puolta. Työn takia ja lomilla olen ajanut aika monella eurooppalaisella moottoritiellä. Useimmat niistä ovat maksullisia. Ikävää ehkä, mutta en valittaisi liikaa niin kauan kuin rahat todella käytetään väylien huoltamiseen ja kunnossapitoon. Meillähän näin ei käy, ja siitä kärsii koko tiestö. Yksi parhaista on A7-moottoritie Espanjan itärannikolla. Missään en ole nähnyt niin timmissä kunnossa olevaa viitoitusta, tiemerkintöjä ja heijastimia koko kaiteiden pituudelta. Ja uskokaa, niillä on käyttöä. Yö Välimerellä voi olla pimeämpikin kuin meillä. Tampere–Helsinki-tiellä on kehnosti näkyviä heijastintolppia 50 metrin välein. Jos on, sillä moni niistä on taittunut poikki tai kuran peitossa. Kaiteita ei meillä osata hyödyntää heijastinpintoina ollenkaan. Synkintä on ajaa Iittalasta Parolaan tai päinvastoin. Vesisateet, lämpimät talvet, nastarenkaat ja 76-tonniset superrekat rouhivat kesällä lasketut ohuet asvalttilaatat ruvelle ennen kuin talven selkä ehtii edes taittua. Hyvinkään ja Nurmijärven välillä oli koko syksy ja ainakin vielä joulun jälkeen pari metrin mittaista ja parikymmensenttistä reikää Helsingin suuntaisten kaistojen saumakohdassa. Paikkaajia ei näkynyt eikä ollut kai tulossakaan, vaikka erikseen soitin asiasta Uudenmaan elyyn. Ajaminen tuollaiseen reikään ohitustilanteessa on hengenvaarallista. Ainakin hajoaa auto. Pirkanmaan ely ja Pirkkalan kunta puuhaavat moottoritien oikaisua halki Pirkkalan ja Lempäälän välisen virkistysmetsäalueen. Miksi ihmeessä, kun entisistä kaistoista ei kyetä pitämään tämän parempaa huolta eikä edellisiäkään tieprojekteja toteuttaa? Pitäisi pohtia, paljonko uutta maata autoille ylipäätään kannattaa uhrata ja kauanko kumipyöräliikennettä suosia. Jossakin menee raja, ja minusta se kulkee meidän maakunnassamme nyt Pirkkalassa.