Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Isot maasturit paransivat kulutuslukemiaan – Vertasimme kahta hybridiautoa, yksi asia taloudellisuudessa vielä jumittaa

Ford Explorer Mikä: Fordin isokokoisin SUV-malli Suomessa. Tämän kokoluokan maastureille jää parin prosentin siivu kotimaisista automarkkinoista, joista kaiken kokoiset SUV-mallit yhteensä ovat vallanneet jo kolmanneksen. Millainen: Korilinjat on vedetty sotilaallisen jykeviksi, mutta pellin alle istutettu ladattavaa hybriditekniikkaa. Lataus riittää noin 40 kilometrin sähköajoon. Latausajaksi valmistaja ilmoittaa 4 tuntia 23 minuuttia 240 voltin jännitteellä. Ajossa: Näillä voima- ja vääntölukemilla kaasua saa alkuun annostella todella varovasti. Muuten auto hyppää eteenpäin odottamatta. Sähkömoodissa Explorer on kiitettävän hiljainen. Kovahko jousitus tuntuu takapuolen alla, mutta sopii omaan makuuni. Sisältä: Kymppituumainen kosketusvärinäyttö ja leveä digitaalimittaristo ovat komeaa katseltavaa ja piirtävät terävästi. Matkustajille on yllin kyllin tilaa kaikilla istuimilla, ainakin 5-paikkaisessa mallissa. Oho: Fordissa on 10-vaihteinen automaattilaatikko, 7 eri ajotilaa (yksi erityisesti perävaunun vetämiseen) sekä B/O-äänentoistojärjestelmä 14 kaiuttimella. Explorerissa kaikkea on paljon. Mitä maksaa: Varustetasoja on kaksi, ST-LINE sekä Platinum. Niiden hintaero on 1 400 euroa. Autoveron osuus hinnoista on alle 4 000 euroa, kiitos hybridijärjestelmän. Arvio: Ison auton liukuminen eteenpäin pelkällä sähkövoimalla on yhä sävähdyttävä kokemus ja kertoo, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Ajamisen taloudellisuus ja puhtaus kuitenkin riippuvat lopulta siitä, kuinka usein Isoa Fordia ehtii ja haluaa ladata. Kia Sorento Mikä: Korealaisen Kian lippulaivamalli, jonka Ford Explorerin tapaan saa 5- tai 7-paikkaisena. Voimapuolelle tarjolla ovat dieselversio, koeajettu bensiinihybridi sekä myöhemmin lataushybridi. Millainen: Tilaa, tilaa ja tilaa. 5-paikkaisessa mallissa erityisesti tavaratila vaikuttaa valtavalta. Kun takaistuimet on kaadettu, konttiin näyttäisi mahtuvan vaikka vene. Ajossa: Voimaa ei ole Fordin tapaan valtavasti, vaan riittävästi. Käytännön ero on pienempi kuin numeroiden perusteella näyttäisi. Jousitus on selkeästi mukavuuspainotteinen. Tällä varustetasolla takajousitus tasaa kuorman painon automaattisesti. Hybridinä: Kulutus vaihtelee isosti. Kaupungissa ylletään alle 6,5 litran tasolle, mutta moottoritiellä lukema kipuaa 4 litraa korkeammalle. Hybriditoiminnoista on aina eniten hyötyä taajama-ajossa. Koko 550 litran koeajolenkin keskikulutus oli 8,3 litraa. Oho: Haluatko kuunnella takkatulen rätinää, katukahvilan kohinaa, elävän metsän ääniä tai rauhoittavia aaltoja? Ajotietokoneen valikosta löytyy kuusi kaiuttimista toistuvaa luonnonääntä, joiden avulla voi ajaessa tavoitella todellista zen-tilaa. Mitä maksaa: Malliston hinnat alkavat "vain" 48 390 eurosta. Koeajoversio on melkein 20 000 euroa kalliimpi, mutta koko, varustelu ja hybridijärjestelmä huomioiden hyvinkin kilpailukykyinen vaikka saksalaisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Arvio: Täyshybridillä päästään taajama-ajossa dieselmäisiin kulutuslukemiin, mutta kovemmissa nopeuksissa etu katoaa. Raskaisiin tehtäviin autoa tarvitsevan kannattaa harkita dieseliä, sillä sen perään voi kytkeä 2 500-kiloisen kärryn. Bensiinimoottori/sylinterit 1 598 cm3/4 Sähkömoottori 44 kW (60 hv) Yhteisteho/-vääntö 169 kW (230 hv)/350 Nm Akku: 1,5 kWh Pituus/leveys/korkeus 481/190/170 cm Paino/akseliväli 1 806 kg/281,5 cm Tavaratila 697–2 085 l. Huippunopeus 193 km/h Kiihtyvyys 0–100 km 9.0 s. Yhd.kulutus alk. 6,8 l/100 km CO2-päästöt alk. 155 g/km Renkaat alk. 235/55 R19 Perävaunu jarruin/jarruitta 1 650/750 kg Vapaa autoetu/käyttöetu 1 140/975 e/kk Hinta 63 188 euroa (+ lisävarusteet 2 474 e.) PLUSSAA Kulutus kaupunkiajossa, kekseliäät mukavuus- ja turvavarusteet, tavaratilan koko, 2 vuoden/30 000 kilometrin huoltoväli MIINUSTA Hybridijärjestelmän olematon hyöty kovissa nopeuksissa ARVIO ☆☆☆☆