Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Sanoman liiketulos heikkeni alkuvuonna – mainosmyynti laski, mutta tilausten määrä kasvoi koronakeväänä

Mediakonserni Sanoman liikevaihto ja tulos heikkenivät koronaviruskeväänä. Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo koronaviruksen iskeneen hyvän alkuvuoden jälkeen. Kovimman kolauksen pandemiasta otti keväällä mediakonsernin mainosmyynti. Media Finlandin vertailukelpoinen mainosmyynti laski 18 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Toiseksi eniten koronavirus on vaikuttanut tapahtumatuotantoon, joka pysähtyi keväällä täysin. Medialiiketoiminnassa vuoden ensimmäinen puolikas oli kuitenkin hyvä tilausten näkökulmasta. Duinhoven sanoo, että uutiset ja viihde kiinnostavat selvästi koronavirusaikana. Digitilaukset kasvussa Aamulehden digitilausten määrä kasvoi tammi–kesäkuussa 46 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna. Koronavirusaikana kiinnostus printtilehden tilausta kohtaan on kasvanut. Aamulehden maksullinen kokonaistilaajamäärä on nyt 1,3 prosenttia plussalla. Oppimateriaalien liiketoiminta-alueeseen koronavirus ei Duinhovenin mukaan ole vaikuttanut. Hän odottaa, että loppuvuosi on Learningin osalta alkuvuotta parempi, sillä oppimateriaalien kysyntä on tyypillisesti kovinta syksyllä, kun lukuvuosi käynnistyy. Yhteinen kulttuuri Sanoma on toteuttanut pandemiasta huolimatta pitkän aikavälin strategiaansa. Konserni kertoi helmikuussa ostavansa Alma Medialta Aamulehden , Satakunnan Kansan ja 13 paikallismediaa sekä painotoimintaa harjoittavan Alma Manun. 115 miljoonan euron yrityskauppa toteutui huhti–toukokuun vaihteessa . Sanoman ja aluemedioiden integraatio on Duinhovenin mukaan sujunut hyvin. Merkittävää on toimitusjohtajan mukaan ollut se, että yhteinen kulttuuri on löytynyt nopeasti. Viime viikolla Sanoma kertoi myyvänsä luokiteltujen ilmoitusten liiketoimintansa Oikotie oy:n norjalaiselle Schibstedille . Varovaista nousua Sanoma kertoi 24. maaliskuuta peruvansa väliaikaisesti alkuvuonna antamansa näkymät vuodelle 2020 koronaviruspandemian vuoksi. Perjantaina julkaistussa puolivuosikatsauksessa yhtiö arvioi, että päivitetyt näkymät annetaan myöhemmin loppuvuonna. Duinhoven sanoi perjantaina, että toiveissa on hidas palautuminen normaaliin. Mainosmyynnissä on hänen mukaansa jo nähtävissä varovaista nousua. Iso vaikutus on talouden tilanteella sekä mahdollisella toisella aallolla. Duinhoven sanoo, että pandemian vaikutukset tulevat näkymään myös tulevina vuosina. Aamulehti on osa Sanoma-konsernia. Oikaisu 24.7.2020 kello 14.22: Korjattu tieto Aamulehden digitilausten määrän kasvusta. Digitilausten määrä ei kasvanut 46 prosenttia tammi-kesäkuussa, kuten jutussa ensin virheellisesti luki. Digitilausten määrä kasvoi tammi-kesäkuussa 46 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna. Päivitys 24.7.2020 kello 16.49: Juttu päivitetty kauttaaltaan.