Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Hallinojan 160-metristä siltaa valetaan Hervannan valtaväylän kupeessa Tampereella – betonia tarvitaan 183 autokuormallista

Hallinojan ratasiltaa valetaan parhaillaan Tampereen Hervannan valtaväylän varrella. Työt aloitettiin tiistaiaamuna kuudelta. Samalla käynnistyi betoniautojen katkeamaton virta työmaalle 15 minuutin välein. – Siltaan tarvitaan kaikkiaan noin 1 460 kuutiota betonia. Yhteen betoniautoon sitä mahtuu kahdeksan kuutiota, joten betonia ajetaan työmaalle kaikkiaan noin 183 autokuormallista, kertoo Raitiotieallianssin siltojen työmaapäällikkö Jani Kiili . Betoniautosta betoni johdetaan pumppuautoon, josta se pumpataan sillan kannella olevan muottiin. Sillan kannen valu kestää yhtäjaksoisesti keskiviikkoiltapäivään asti eli noin 30 tuntia. – Tiistain räntäsade aiheutti meille hieman lisätyötä, sillä muotilla ei saa olla lunta, kun betonia valetaan, Kiili kertoo. Jos betonin alle jää lunta, lämmin betonimassa sulattaa sen vedeksi ja betoniin voi syntyä koloja. Työntekijät joutuivat siksi ennen valua peittelemään siltaa ja sulattamaan lunta höyryn avulla. Pisin yhtenäinen silta Hallinojan silta on yksi Tampereen raitiotien suurimmista silloista. Sillan kannen pituus on noin 160 metriä ja leveys yhdeksän metriä. – Tämä on pisin yhtenäinen silta ratikan reitillä. Vackerin silta on vielä pidempi, mutta se rakentuu kahdesta osasta, joiden välissä on maapenkka, Kiili kertoo. Valtatie yhdeksän ylittävä Vackerin silta on noin 250 metriä pitkä. Lue lisää: Näin syntyvät Tampereen raitiotien pisin, korkein ja haastavin silta – Ratikkareitin palat toisiinsa yhdistävien siltojen rakentaminen on pilkuntarkkaa työtä Hallinojan silta on jännitetty teräsbetonipalkkisilta. Kun kannen betoni on kovettunut lähelle lopullista lujuuttaan, kansi jännitetään. – Betoni saavuttaa 85 prosenttia lujuudestaan noin kahden viikon päästä, minkä jälkeen se jännitetään, Kiili kertoo. Kaksipalkkisen sillan sisällä kulkee yhteensä 14 putkea, seitsemän kummassakin palkissa. Kunkin putken sisällä on 15 teräsvaijeria, jotka vedetään tiukaksi. Hallinojan sillan urakasta tekee haastavan Vihiojan varrella oleva pehmeikkö. Sillalle on tehty ensin teräksestä alateline ja sen päälle normaali puinen rakennusteline, joka kannattelee kannen muottia. Rakennelman tukevuus on varmistettu paalutuksella, joka ulottuu maan alla kovaan pohjaan saakka. Varo betoniautoja Hallinojan silta kulkee Hervannan valtaväylän myötäisesti. Se ylittää kevyen liikenteen väylän. Sillan valutöiden aikana alueella liikkuvien on syytä noudattaa varovaisuutta. Betoniautot kulkevat reittiä Turtolankatu-Sotilaankatu-Hervannan valtaväylä. Betoniautot joutuvat käyttämään työmaan läpi kulkevaa jalankulku- ja pyöräilyväylää ajoreittinään koko valutyön ajan. Paikalla on liikenteenohjausta koulujen alkaessa ja päättyessä kello 8–10 ja kello 12–16. Sillan valu- ja betonointitöistä aiheutuu melua, joka voi kuulua lähimpiin kiinteistöihin. Tampereen ratikkareitin varrelle rakennetaan kymmenen uutta siltaa. Yhteensä uutta siltaa rakennetaan 600 metriä. Lisäksi tarvitaan muutoksia seitsemään vanhaan siltaan. Siltarakenteet ovat valmiina jo 13 kohteessa. Siltojen ja muutostöiden yhteenlaskettu kustannusarvio on noin 20 miljoonaa euroa.