Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Korona tuli, mutta yrityksen myynti vain kasvoi: Tamperelaiskauppa tekee tänä vuonna parhaan tuloksensa, sillä yksi tuoteryhmä myy valtavasti

Koronarajoitukset aiheuttivat tänä keväänä myynnin menetystä useille yrityksille. Tamperelainen fanituotteita myyvä verkkokauppa Backstage Rock Shop ei kuitenkaan ole painiskellut samanlaisten ongelmien kanssa. Yrityksen liikevaihto on kasvanut viime vuodesta entisestään. Jo toukokuussa verkkokaupasta oli lähetetty yhtä paljon paketteja kuin viime vuonna yhteensä. Loppuvuoden sesonki, joulumyynnit ja erilaiset kampanjat lupailevat myös piikkejä myynnissä. Toimitusjohtaja Matti Lehtosen mukaan myynnin kasvusta voi kiittää verkkokaupan kehittämistä. – Kehittämisen myötä luonnollista kasvua on tullut paljon. Tänä vuonna on ollut paljon hyviä levyjulkaisuja, jotka ovat kasvattaneet myyntiä. Koronan aikana fanit ovat myös halunneet tukea bändejä, ja ostaneet siksi tuotteita. Backstage Rock Shop pyörittää virallista verkkokauppaa noin 30 artistille. Näiden joukkoon kuuluvat muun muassa Apulanta , Eppu Normaali , Nightwish ja Tuomari Nurmio . Suosituimpia myyntituotteita ovat paidat, mutta myös muut fanituotteet käyvät kaupaksi. Aikanaan yritys on muun muassa yhteistyössä Biolanin kanssa myynyt Apulanta-kompostoreita. –  Suurin osa liikevaihdosta tulee ehdottomasti paidoista. Toki kun joltain artistilta julkaistaan uusi levy, aiheuttaa se piikin myynnissä. Tämän vuoden tavoite yli kaksi miljoonaa euroa Lehtonen oli aikanaan töissä helsinkiläisessä musiikkifirmassa nimeltä Backstage Alliance, jonka fanituotepuolta hän pyöritti pienimuotoisesti. Vuonna 2011 hän perusti oman yrityksensä kotikaupunkiinsa Tampereelle, ja osti entiseltä työnantajaltaan sen fanituotepuolen pois. Ensimmäisenä vuonna yrityksen liikevaihto oli vaivaiset 100 000 euroa, Viime vuonna luvuissa oltiin kivuttu jo noin 1,6 miljoonaan. Tämän vuoden tavoite on päästä yli kahden miljoonan. Asiakaspalvelu on yritykselle sen tärkein valtti. – Ylipäätään ohjenuorana se, että tuotteiden pitää olla niin laadukkaita ja sillä tavalla hinnoiteltuja, että itse voisi maksaa samasta tuotteesta saman hinnan. Muistaakseni verkkokaupoilla normaali palautusprosentti on jossain seitsemän ja yhdeksän prosentin välillä. Meillä se oli viime vuonna vajaa prosentti, Lehtonen toteaa. Verkkokaupan lisäksi Backstage Rock Shop tekee myös tapahtumamyyntiä. Vuositasolla yritys käy myymässä fanituotteita noin 300-400 keikalla, festarilla ja klubilla. Tänä vuonna tapahtumia on kuitenkin peruttu ja menetetyksi liikevaihdoksi on arvioitu noin 700 000 euroa. Menetykset saadaan kuitenkin paikattua verkkomyynnillä. Myyntiä yli 80 maahan Backstage Rock Shop tulee juhlistamaan 10-vuotista taivaltaan vuonna 2021. Laajentumissuunnitelmiakin yrityksellä on. Seuraavan parin vuoden sisällä etsitään uudet tilat jatkuvasti kasvavalle fanituotevarastolle ja päivitetään järjestelmiä uudelleen. Lehtosen mukaan tarkoituksena on myös laajentaa toimipisteitä ulkomaille. – Useampaan maahan on ollut tänä vuonna niin paljon myyntiä, että niihin piti hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi. Tarkkoja suunnitelmia meillä ei kuitenkaan vielä ole. Tämän kevään aikana yrityksen myynti onkin suuntautunut yli 80 maahan, Suomen lisäksi muun muassa Yhdysvaltoihin, Iso-Britanniaan, Ranskaan, Saksaan ja Alankomaihin. Noin 20 % myynnistä on toimitettu Yhdysvaltoihin. Kolmasosa yrityksen myynnistä suuntautuu Suomeen. Tärkeintä on kuitenkin kehittää verkkokauppaa ja markkinointia entisestään. – Teemme kaikkea vähän enemmän, vähän paremmin ja vähän huolellisemmin, Lehtonen sanoo.