Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

”Myös nykyistä rataverkkoa on kunnostettava ja parannettava”, kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeri Marin

Hallitusohjelmassa mainitaan kolme nopeaa yhteyttä lännen, pohjoisen ja idän suuntaan. Tulevaisuuden raideinvestoinnit ovat tärkeitä ja pyrin ministerinä edistämään niitä hallitusohjelmassa sovitulla tavalla. Poliittista tahtoa hankkeiden eteenpäin viemiseksi siis on. Haluan kuitenkin palauttaa realismia keskusteluun siitä, millaisesta aikataulusta ja minkä kokoluokan investoinneista on kyse. Vaikka hankkeet laitettaisiin liikkeelle tänään, voidaan liikennöinti yhteyksillä aloittaa aikaisintaan 2030-luvulla. Pelkästään uusien ratojen suunnittelu vie vielä vuosia aikaa. Tällä hallituskaudella on mahdollista aloittaa korkeintaan joidenkin hankkeisiin liittyvien osien rakentaminen. Hankkeiden kokoluokka on valtava. Kolmen nopean yhteyden kokonaiskustannus on noin 10 miljardia euroa. Hankkeiden suunnittelu yksin maksaa noin 350 miljoonaa euroa. Tämä ei ole pieni raha ottaen huomioon, että yhden hallituskauden liikenteen kehittämisrahat ovat noin miljardin. Siksi pohjatyö ja valmistelu on tehtävä huolellisesti. EU:lta voi saada rahoitusta hankkeiden toteuttamiseen. EU:n mahdollinen rahoitus on kuitenkin vain osa kokonaisuutta, eikä sen saamisesta ole varmuutta. Siksi pitää olla uskottava suunnitelma siitä, miten hankkeet kokonaisuudessaan rahoitetaan. Kokonaisrahoituksen varmistuminen on myös edellytys EU-rahoituksen saamiselle. EU:n uusi rahoituskausi alkaa vuonna 2021. Nopeita uusia yhteyksiä pyritään edistämään hankeyhtiömallilla yhdessä kuntien ja muiden toimijoiden kanssa. Hallitusohjelmassa on linjattu, että yhtiöissä tulee olla julkisomisteinen määräenemmistö ja valtion on tulevaisuudessakin omistettava keskeinen infra. Hankeyhtiömallilla ja sen rakenteella voi olla huomattava vaikutus hankkeiden kokonaiskustannuksiin. Pidänkin ensiarvoisen tärkeänä, että hankeyhtiöt rakennetaan rahoituksen näkökulmasta kestävästi. Myös eduskunnan valtiovarainvaliokunta on painottanut, että hankeyhtiön toimintarakenne on suunniteltava huolellisesti. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan erilaisista rahoituskustannuksista riippuen esimerkiksi 3 miljardin euron investointihankkeen elinkaarikustannukset vaihtelevat 3,3-7,6 miljardin euron välillä. Ei riitä, että hankkeet laitetaan liikkeelle, vaan tämä pitää tehdä vastuullisesti ja huolelliseen valmisteluun pohjautuen. Pidänkin erikoisena, että erityisesti Kokoomuksen riveistä kritiikki kohdistuu juuri pyrkimykseen huolellisesta ja perusteellisesta valmistelusta. Asianmukainen valmistelu leimataan hidasteluksi. Tämän mittakaavan hankkeita ei voi kuitenkaan toteuttaa hosumalla, sillä huono valmistelu tulisi yhteiskunnalle kalliiksi. Lisäksi keskustelussa on muistettava, että myös nykyistä rataverkkoa on kunnostettava ja parannettava. Esimerkiksi nykyisen pääradan välityskyvyn parantaminen on välttämätöntä. Kyseessä on Suomen liikennöidyin ratayhteys. Siksi pääradan kehittämiseen osoitettiin suunnittelurahaa 11 miljoonaa euroa jo kesäkuun lisätalousarviossa. Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeri (sd.)