Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tässä ovat suosituimmat alennusruuat Pirkanmaan osuuskaupoissa – Toni Haakana säästää metsästämällä punalaputettuja tuotteita: ”Melkein aina jotain tarttuu mukaan”

Kanan maustamaton sisäfilee oli helmikuussa myydyin punalaputettu eli alennettu tuote Pirkanmaan osuuskauppojen myymälöissä. Alennustuotteet kelpaavat nyt kaikille. Köyhäksi leimautumista ei pelätä. Moro tutustui ilmiöön Toni Haakanan kanssa. Haakanan tarkka silmä havaitsee ensimmäisenä hyllystä luomumaidon, joka on laputettu myytäväksi 30 prosentin alennuksella. ”Laputettujen” elintarvikkeiden ostaminen on hänelle arkipäivää. –  Aina kun käyn kaupassa, katson, onko hakemieni tuotteiden joukossa sellaisia, jotka ovat alennuksessa. Melkein aina jotain tarttuu mukaan, Haakana kertoo. Tamperelaiset ovat Haakanan tavoin ottaneet ruokahävikin torjumisen sydämen asiakseen. Alennustarroilla merkityt elintarvikkeet tekevät niin hyvin kauppansa, ettei hukkaan joudu enää juuri mitään. –  Ylivoimaisesti suurin osa tuotteista menee viimeistään alennettuna kassan kautta pihalle. Loput pystymme pääsääntöisesti lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen, kertoo Jenni Keskinen, joka työskentelee kentän tuen päällikkönä Pirkanmaan osuuskaupassa (POK). Asiakkaat tietävät rytmin Laputettuja ruokia ei enää piilotella ostoskorin pohjalla. Alennustuotteita ostavat nykyään kaikki. –  Enää se ei leimaa ketään köyhäksi. Vastuullisuus ja ekologinen ajattelu ovat lyöneet läpi, sanoo Haakanan kollega Sanna Teinilä Ekokumppaneilta. POKin myymälöissä alennukseen voi päätyä mikä tahansa tuoretuote, jossa on päiväys. Suurin osa niistä laputetaan viimeisenä myyntipäivänä. –  Jos tuotetta on paljon jäljellä ja nähdään, ettei kaikki ehdi mennä normaalihinnalla kaupaksi, voidaan alennus tehdä jo aiemmin, Keskinen kertoo. Ei iltaryntäystä Myymälöillä on eri käytäntöjä siitä, mihin kellonaikaan mikäkin tuoteryhmä laputetaan. Keskimäärin aletuotteita on hyllyissä enemmän päivällä kuin illalla. Illan viimeisen tunnin aikana ale-tuotteet saa kotiin kaksinkertaisella alennuksella eli 60 prosenttia normaalihintaa halvemmalla. Tupla-alesta on tullut POKille hyvää palautetta, mutta sen ei ole havaittu aiheuttavan ryntäystä myymälöihin. Monella ympäristösyyt painavat vaakakupissa vähintään yhtä paljon kuin halpa hinta. – Itselleni riittää 30 prosentinkin alennus. On kiva, että saa halvemmalla, mutta yhtä tärkeää on, ettei ruokaa mene hukkaan, Toni Haakana perustelee aleostoksiaan. Liha kiinnostaa POKin ruokakaupoissa halutuimpia punalapputuotteita ovat tuoreet lihat. Toiseksi kirivät einekset. – Liha on arvokasta, ja asiakas arvostaa, kun saa sitä edullisemmalla hinnalla. Pääsääntöisesti kaikki alennetut tuotteet kiinnostavat, mutta joskus voi tietenkin olla jokin aivan onneton tuote, joka ei kiinnosta ketään, Keskinen kertoo. Hedelmä- ja vihannesosastolla punalappuja ei näy. Keskisen mukaan hevi-osastot halutaan pitää ”mahdollisimman priimassa kunnossa”. Moni mielisi myös tiskin takaa myytäviä kaloja, lihoja ja valmisruokia alennuksella, mutta niitäkään Jenni Keskinen ei lupaa. – Tässä on lainsäädäntöönkin liittyviä kysymyksiä vastassa. Jos tiski suljetaan ennen kuin kauppa menee kiinni, tuotteessa pitäisi olla tuoteseloste mukana. Moron viikon kysymys 0503 Osallistu täällä viikon kysymyksen arvontaan.