Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen ensimmäisen ratikan kuljetus matkaa halki Suomen 24 tunnin jättioperaatiossa – 40-metrinen vaunu on poikkeuksellinen näky maanteillä

Ensimmäisen Tampereen ratikan saapumisesta odotetaan vuorokauden kestävää operaatiota. Erikoiskuljetus lähti liikenteeseen Kajaanin Otanmäestä Škoda Transtech oy:n tehtaalta varhain lauantaiaamuna. Noin 500 kilometrin matkan päätepiste on Tampereen Hervanta ja raitiotien varikko. Lauantaina aamulla kello 8-10 kuljetus matkaa 5-tiellä Leppävirran ja Juvan välisellä osuudella. Kuljetuksen pituus on 47 metriä. Ratikan tarkkaa saapumisaikaa Tampereelle ei tiedä vielä kukaan, mutta sen arvioidaan olevan perillä sunnuntaiaamuna kello kuuteen mennessä. – Arvioni on, että kuljetus kestäisi noin vuorokauden, Tampereen Raitiotie oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen sanoo. Iso kysymys on kalustopäällikön mukaan se, miten hitaasti erikoiskuljetus etenee. Ratikan tarkka kuljetusreitti ei ollut vielä tiistaina Tampereen Raitiotien tiedossa, mutta matkaa Kajaanista Tampereelle on karkeasti 500 kilometriä. Erikoiskuljetus etenee muun liikenteen ehdoilla. Lauantaina iltapäivällä tiedossa on muutaman tunnin pysähdys, jolloin matka ei etene lainkaan. Muhkea kuljetus Hervantaan Muhkea, isokokoinen ja poikkeuksellisen suuri. Muun muassa näin Tampereen ratikan kuljetusta voisi kuvailla. Raitiovaunu on liki 40 metriä pitkä, 4 metriä korkea ja 3 metriä leveä. Se painaa lähes 60 tuhatta kiloa. Ratikka kuljetetaan yhdessä osassa Tampereelle. Koko komeus vedetään Škoda Transtechin tehtaalla lavetin kyytiin. Rekka ajaa lavetti perässään Tampereelle, jossa ratikka lasketaan kiskoille Hervannan varikolla. – Vaunu ei pysty tietenkään taipumaan mutkissa, vaan se on ihan suora pötkö. Se aiheuttaa liikennejärjestelyjä, Škoda Transtechin toimitusjohtaja Juha Vierros sanoo. Škoda Transtech suunnittelee ja valmistaa Tampereen ratikat. Ratikan varustelu on osittain kesken. Sen vuoksi se kuljetetaan Tampereelle suojattuna. Ali Huttusen mukaan ratikkaa ei kuljetuksesta kovin paljon näe. Työturvallisuus etusijalla Poikkeuksellinen kuljetus on vaatinut poikkeuksellisen valmistautumisen. – Sidontasuunnitelmat ja miten ratikka nostetaan kyytiin, kaikki täytyy olla hyvin tarkkaan suunniteltuna. Työturvallisuus on kaikkein tärkein, Vierros sanoo. Huttunen kuvailee kuljetuksen hoitavaa kuljetusliikettä kokeneeksi toimijaksi. Sama kuljetusliike on hoitanut muun muassa Tampereen ratikan testivaunun kuljetuksen. Viikonvaihteessa Tampereelle siirrettävä ratikka on kuitenkin huomattavan paljon suurempi, kymmenen metriä pidempi kuin aiemmat kuljetukset. – Ei ole epäilystäkään, etteikö ratikkaa saataisi varikolle, mutta jokainen risteys tullaan ensimmäistä kertaa läpi, Huttunen sanoo. Kun reitti todetaan toimivaksi, kaikki Tampereen ratikan 19 vaunua kuljetetaan Tampereelle samoja teitä pitkin. Paneloinnit puuttuvat Ensimmäinen ratikka saapuu Tampereelle keskeneräisenä. Sen ulko- ja sisäpuolelta puuttuu muun muassa panelointeja. Vaunun käyttöönotto ja laitteiden viritys jatkuvat Hervannan varikolla sisätiloissa. Huttunen kertoo, että touko–kesäkuussa käydään systemaattisesti läpi kaikki ratikan järjestelmät ja laitteet, kuten monet sähköjärjestelmät, ovien, valojen, lämmityksen ja jäähdytyksen toimivuus. Muun muassa osa verhoiluosista asennetaan vasta sähkölaitteiden käyttöönoton jälkeen. Kesä–heinäkuun vaihteessa siirrytään ulos varikkorakennuksesta radalla tehtäviin testeihin. Tampereen Raitiotie on Huttusen mukaan ollut tammikuusta asti valmiudessa vastaanottamaan ensimmäisen ratikan. Hän kuvailee tunnelmaa odottavaksi. Huippu muutenkin kuin kooltaan Raitotiehanke on Tampereen Raitiotien toimitusjohtajan Pekka Sirviön mukaan edennyt suunnitellusti ja aikataulussa. – Koronaviruksen vaikutus ei ole ollut sellainen kuin pelättiin. Toistaiseksi on pystytty jatkamaan töitä ja pysytty terveinä, hän sanoo. Sirviö kuvailee ensimmäisen ratikan saapumista isoksi etapiksi. – Tämä on yksi niistä cornerstoneista, niin kuin englantilaiset hienosti sanovat. Myös Škoda Transtechin Vierros kuvailee odotuksia suuriksi. – Tampereen raitiovaunu on ihan huipputuote raitiovaunuissa. Ei pelkästään koon puolesta vaan myös teknologian puolesta. Meillä on isot odotukset ja niin on myös Tampereen suunnalla, Vierros sanoo.