Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Siirrettävä tavara-asema saa naapuriinsa oleskelualueen ja valaistun muurin – tältä alueen suunnitelmat näyttävät

Tampereen Tammelassa sijaitseva tavara-aseman alue ympäristöineen näyttää tulevaisuudessa hyvin toisenlaiselta kuin nykyään. Seurantalo Morkun purkamisen, tavara-aseman siirtämisen ja Ratapihankadun oikaisun lisäksi alueelle rakennetaan muun muassa Morkun aukioksi kutsuttu uusi oleskelualue. Kevyen liikenteen Rongan alikulku pitenee, kun se jatkuu myös Ratapihankadun uuden linjauksen ali. Sitä varten tehdään uusi silta, jonka päältä menee tie ja alta alikulku. – Alikulkutunnelin eli Morkun sillan edestä nousee kevyen liikenteen väylä, johon tulee mutkat, jotta noususta Peltokadun suuntaan on saatu loivempi, kertoo rakennuttajainsinööri Petri Leppänen Tampereen kaupungilta. Alikululle vievän kevyen liikenteen väylän reunaan, Vellamonkadun puolelle, rakennetaan jyrkän korkeuseron takia tukimuuri. Betonimuuriin upotetaan sähköt ja valaistus, jotka verhotaan rei’itetyllä pellillä. Muurissa loistavat valot kuin junien ikkunoista, ratapihan tuntumassa kun ollaan. Morkun aukiolle on suunniteltu kiveystä, paasikiviä eli kivitasanteita, puu- ja pensasistutuksia, nurmikkoa ja perennaistutuksia. Aukio on oleskelun ja kevyen liikenteen aluetta, ja se katkaisee autoliikenteen läpiajon Peltokadun ja Murtokadun välillä. Peltokadun suunnasta tulevat portaat alikulkutunnelin alatasanteelle, ja ison korkeuseron takia myös Peltokadun puolelle rakennetaan tukimuuri. Rautatieläisten asuinrakennuksen kupeessa Murtokadun puolella aiotaan palauttaa näkyviin jotain vanhaa. Nykyisen väliaikaisen yhteyden alla ovat piilossa jalkakäytävän vanhat, pyöreät katukivet. Leppäsen mukaan tarkoitus on säilyttää vanhan rautatieläisten asuinrakennuksen viereinen jalkakäytävä vanhassa mallissa samaan tapaan kuin Amurin työläismuseokorttelissa on tehty. Pyöräilyä varten tulee kaistat, eikä kivien yli tarvitse ajaa. Myös jalankulkija voi mennä kadun toista laitaa, jos kivien yli kulkeminen tuntuu hankalalta. Kahden vuoden työ Rongan alikulun jatkamiseen ja Morkun aukioon liittyvät työt alkavat sillan ja Vellamonkadun viereisen tukimuurin rakentamisella. Leppäsen mukaan niihin on olemassa tarjous optiourakkana toiseen urakkaan liittyen, mutta päätöstä aloituksesta ei ole vielä tehty. – Töitä ei ole vielä tilattu, mutta silta ja ensimmäinen tukimuuri saadaan nopeasti liikkeelle, Leppänen kertoo. Kaikkinensa alikulun jatkon, Morkun aukion ja väylien rakentamiseen menee Leppäsen mukaan kaksi vuotta aloittamisesta. Morkun aukion alueen ja sillan rakentamisen kustannusarvio on yhteensä 3,4 miljoonaa euroa. Tavara-aseman siirron ja infrarakentamisen kustannuksia on tarkoitus kattaa viereisen toimitilakorttelin luovuttamisesta saatavalla tuotolla. Kilpailu loppusuoralla Tampereen kaupunki on järjestänyt tontinluovutus- ja konseptikilpailun siirretyn tavara-aseman, säilytettävän rautatieläisten asuinrakennuksen sekä Morkun aukion pohjoispuolella sijaitsevan toimitilakorttelin kehittämisestä ja luovutuksesta. Kilpailun voittaja ostaa kaupungilta rakennusoikeutta ja tontin radan varresta sekä tavara-aseman ja rautatieläisten asuinrakennuksen. Kilpailussa suojeltujen rakennusten kunnostus ja kehittäminen on sidottu toimitilakorttelin toteuttamisen ehdoksi. Viime vuoden lopulla kerrottiin, että alustavia tarjouksia kilpailuun jätettiin neljä. Sen jälkeen valittujen tarjoajien kanssa käynnistettiin neuvottelumenettely. Tampereen kaupungin tonttipäällikkö Pasi Kamppari kertoo nyt, että kilpailun lopulliset tarjoukset on saatu. – Niiden kanssa tullaan julki, kun voittajan valinta ja heidän kanssaan tehtäväksi tulevat sopimukset menevät valtuuston päätettäväksi, Kamppari kertoo tekstiviestitse. Aikaisintaan tämä tapahtuu Kampparin mukaan toukokuun valtuustossa.