Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Kolmensadan tuhannen budjetilla operoiva Eerik Pietarinen kustantaa edelleen osan ajamisestaan omasta pussista – Viikonloppuna hän puolustaa ”Jyskälän kakkosluokan” voittoa

Päällimmäinen muistikuva Jyväskylän MM-rallista viime kesältä? Yleisintä vastausta ei tarvitse arvuutella. Vasta 17-vuotias Kalle Rovanperä ajoi itsensä suomalaisen rallikansan sydämeen kuskaamalla Skodansa Pihlajakosken erikoiskokeen maaliin konepelti tuulilasin edessä. Samaan tapaan kuin rattilegenda Timo Mäkinen Mininsä Ouninpohjassa 51 vuotta aiemmin. Rovanperän sinnikkyys keräsi vuolaasti kehuja, vaikka kohuttua konipeltiepisodia edeltänyt iskaririkko vei hänen voittosaumansa WRC2-luokassa. Niinpä "kakkosluokan" uudeksi kuninkaaksi kruunattiin kuin varkain toista Skodaa kyydittänyt Eerik Pietarinen . Pornaisten mies jätti lähimmän uhkaajansa Jari Huttusen reilun minuutin päähän ja antoi samalla vahvan näytön tehdastalleille tulevia kuljettajapestauksia varten. Rovanperästä povataan yleisesti tulevaa rallitähteä, mutta tämän kauden perusteella eliitissä on tilaa myös muille uusille suomalaisyrittäjille. Kun takana on jo kahdeksan MM-osakilpailua, WRC-kolmikko Teemu Suninen - Esapekka Lappi - Jari-Matti Latvala metsästää edelleen ensimmäistä voittoa. Katso videolta, kuinka Eerik Pietarinen harjoittelee Jyväskylän MM-rallia varten: Ensimmäiset kerrat olivat lähinnä harjoittelua Toistaiseksi Suninen ja Lappi on nähty palkintokorokkeella vain kerran. Latvalan parhaana sijoituksena on viides tila. On selvää, että suomalaisten tehdaskuljettajien vaisuus ja epävarmuus parantaa haastajien saumoja tuntuvasti. Pietarinen, 25, kuuluu ilman muuta tämän joukon eturiviin. – Pyrin niin ylös kuin mahdollista. Sen näkee myöhemmin, olenko ansainnut WRC-paikkaa vai en, Pietarinen muotoili. Pietarinen lähtee Jyväskylän MM-ralliin viidennen kerran, mutta hän kuittaa kolme ensimmäistä yritystä (2013, 15 ja 16) lähinnä harjoitteluksi etuvetoisen Ford Fiestan ratissa. – Silloin homma oli vielä aika alkutekijöissään. Ei paljon ajettu etukäteen. Mitä nyt jossain vähän kokeiltiin. Samalla nuoruusvuosien unelma muuttui todeksi. – Haaveilin aina "Jyskälästä", mutta en uskonut ikinä, että pääsisin ajamaan täällä. Tämä on tarunhohtoinen ralli kovien keskinopeuksien ja huimien hyppyjen takia. Ralli vie edelleen omatkin rahat Upeat kokemukset lisäsivät Pietarisen innostusta entisestään, mutta matkassa oli moottoriurheilijoille tuttu mutta – rahan puute. – Aluksi oli todella tiukkaa, kun keräsin kaikki rahat itse. Menin putkimiehen hommiin ja tein niin pitkiä päiviä kuin pystyin. Tilanne helpottui pikku hiljaa, kun sain hommattua muutaman sponsorinkin. Silti tämä vie edelleen omatkin rahat. Nyt Pietarisen vuosibudjetti liikkuu 200000–300000 euron välissä. – On tärkeätä päästä ajamaan niin paljon kuin mahdollista. Tähän asti monet kilpailijat ovat ajaneet moninkertaisen määrän testikilometrejä minuun verrattuna. Siinä se ero tulee. Pietariselle löytyy vahva kirittäjä poikkeuksellisen läheltä, sillä myös hänen pikkuveljensä Henrik ajaa rallia. Viime vuonna tuli historiallinen tupla, kun Eerik voitti SM1- ja Henrik SM2-luokan Suomen mestaruuden. Tiettävästi vastaavaa ei ole koettu koskaan aiemmin rallin puolella. – En uskalla sanoa, kumpi meistä pystyy ajamaan kovempaa. Pietarinen ajaa vielä liian varman päälle Pietarinen osallistuu Jyväskylässä kauden kolmanteen MM-osakilpailuunsa ex-rallikuski Toni Gardemeisterin johtaman TGS Worldwide -tiimin Skodalla. Ruotsissa tuli keskeytys kiveenajon takia ja Portugalissa oman luokan neljäs sija iskarivaikeuksien jälkeen. Gardemaister on luonnehtinut Pietarista rauhalliseksi, harkitsevaksi ja vähillä virheillä ajavaksi kuskiksi. Tiimijohtajan mukaan suomalaistulokkaalta puuttuu vielä viimeinen vauhti. – Pitää paikkansa. Kyytiä pitää nostaa vielä pikkuisen. Ajan usein liian varman päälle ja kiertelen turhaan kiviä. Pietarinen sai Jyväskylään Skoda Fabian tuliterän kehitysversion. – Auton pitäisi olla aiempaa nopeampi, mutta en tiedä paljonko. Sen näkee sitten kisassa. Jyväskylässä voi ajaa vain yhdellä tavalla. – Kunnon vauhdin pitää löytyä heti ensimmäisestä pätkästä lähtien. On vedettävä niin kovaa kuin pystyy. Ei voi jäädä haaveilemaan – eikä katselemaan, mitä muut tekevät, Pietarinen painotti.