Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Vakava vaaratilanne Lempäälän taivaalla – pienkoneesta irtosi ovi kesken lennon

Kaksipaikkaisesta Experimental-lentokoneesta irtosi ovi kesken lennon Lempäälässä. Ovi irtosi Lempäälässä Nurmen alueella, kun kone oli ilmassa, kertoo Pirkanmaan pelastuslaitos. Kyseessä on kaksipaikkainen pieni moottorikone. Koneessa oli kaksi matkustajaa, jotka eivät loukkaantuneet. Kone onnistui laskeutumaan turvallisesti, vaikka kone ei käyttäytynytkään tavalliseen tapaan ilman ovea. Pirkanmaan pelastuslaitos hälytettiin Tampere-Pirkkalan lentoasemalle kello 16.22 turvaamaan koneen laskeutuminen. Hälytys tuli pelastuslaitokselle ilmailuliikenneonnettomuuden vaarana. Pirkanmaan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Tommi Lönnqvist kertoo, että lennolla olleet olivat soittaneet oven irrottua lennonjohtotorniin, josta oli tehty hälytys pelastuslaitokselle. Pelastuslaitos ei lopulta ehtinyt edes asemalle, kun kone oli jo laskeutunut turvallisesti. Ovi irtosi Nurmen yllä. Esimerkiksi vapaapalokuntaan kuuluvat ovat etsineet ovea Nurmen koulun ympäristöstä. Ovi on kuitenkin yhä kadoksissa. – Ei ole tullut ilmoituksia, että ovi olisi osunut mihinkään. Se tippui oletettavasti metsäalueelle, Lönnqvist kuvailee. Tilanne oli vaarallinen etenkin koneen alla oleville. – Tietysti on vaarallista, jos ovi osuu johonkin. Se on tullut sen verran korkealta, että kyllä se vaarallinen on. Pirkkalassa alle 10 konetta Pirkan ilmailijat ry:n pitkäaikainen jäsen Markku Lahtinen Tampereelta sanoo, että Pirkkalan lentokenttää pitää tukikohtana vajaa kymmenen experimental-lentokonetta. Hänen yhdistyksessään vastaavia koneita on kaksi, mutta Lahtinen ei tiennyt olivatko lentäjät täkäläisten kerhojen jäseniä vai muita ilmailun harrastajia. –  Täällä lentävät tietysti muutkin kuin paikalliset. Kyseessä on ilmeisesti ollut ylätasokone, ja voi olla että oven lukitus ei ole mennyt kohdalleen ja ilmavirta on ottanut lennon aikana oveen. Kyllähän se tuntuu kun vauhtia on 150–160 kilometriä tunnissa. Lahtisen mukaan kyseisen luokan koneet ovat yleisemmin tehdasvalmisteisia kuin itse tehtyjä.