Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

F1-talli hylättiin monimutkaisen sääntöpyörittelyn päätteeksi – ex-työntekijä puhui kilpailijan tehtaalla suunsa puhtaaksi?

Kansainvälinen autourheiluliitto (FIA) tiedotti keskiviikkona hylänneensä Renault-tallin suorituksen vajaat kaksi viikkoa sitten ajetussa Japanin GP:ssä. Syy hylkäykselle oli Renault’n käyttämä jarrujärjestelmä, jonka katsottiin olevan sääntöjen vastainen. Renault menetti kilpailussa kuudenneksi sijoittuneen Daniel Ricciardon ja kymmenenneksi sijoittuneen Nico Hülkenbergin hylkäysten johdosta yhdeksän MM-pistettä. Renault’sta protestin tehnyt Racing Point puolestaan hyötyi neljän MM-pisteen verran, kun Sergio Pérez nousi yhdeksänneltä sijalta kahdeksanneksi ja Lance Stroll 11. sijalta yhdeksänneksi. Renault uskoo protestiin ja hylkäykseen johtaneiden syytösten olevan lähtöisin heidän entiseltä työntekijältään. Tallin mukaan kyseisen henkilön työnkuva oli kuitenkin ollut sellainen, ettei hän voinut tuntea jarrujärjestelmää kovin yksityiskohtaisesti. Auto Motor und Sport -lehti uskoo, että Racing Point oli tiennyt Renault’n käyttämästä jarrujärjestelmästä jo kesätauosta lähtien. Eräs Hülkenbergin auton parissa työskennellyt insinööri siirtyi tuolloin Renault’n Enstonen-tehtaalta Racing Pointin leipiin Silverstoneen. Poikkeuksia sääntöön Racing Point teki protestin, koska se uskoi Renault’n rikkoneen sekä lajin teknisiä että kilpailusääntöjä. Teknisissä sääntökohdissa, joihin Racing Point viittasi, todetaan muun muassa, että ajamiseen liittyviä hallintalaitteita voi säätää vain kuljettaja itse ja automaattisesti toimivat laitteet, jotka pystyvät muuttamaan jarrujärjestelmän rakennetta ja suorituskykyä on kielletty. Näihin sääntöihin on kuitenkin olemassa myös varsin monitulkintaisia poikkeuksia, joita Renault on todennäköisesti tässä tapauksessa pyrkinyt hyödyntämään. Kilpailusääntöjen pykälässä 27.1 kuitenkin todetaan lyhyesti ja ytimekkäästi, että kuljettajan täytyy ajaa autoa yksin, ilman apua. Näyttötaulu paljasti Racing Pointin mukaan Renault’n sääntöjenvastainen jarrujärjestelmä pystyttiin toteamaan R.S. 19 -autoon asennetun tv-kameran kuvista. Racing Pointin lausunnon mukaan ratin näyttötaulusta on nähtävissä, miten jarrubalanssista kertova luku muuttuu, vaikka Ricciardo tai Hülkenberg eivät säädä balanssia juuri sillä hetkellä mitenkään. Tähän perustuen Racing Point esitti, että järjestelmän täytyy olla ennalta asetettu niin, että jarrubalanssi muuttuu automaattisesti sen mukaan, missä kohdassa rataa auto kulkee. Renault’n selvityksen mukaan videotodiste ei ole aukoton. He myönsivät, että näyttötaulun lukema saattaa vaihtua järjestelmän johdosta, mutta siihen liittyvät tiedot on julistettu salaisiksi. Renault ei kiistänyt, etteikö näyttötaululla oleva lukema voisi vaihtua ilman kuljettajan suorittamia toimenpiteitä. Kova rangaistus Tutkittuaan molempien Renault-autojen ohjausjärjestelmän ja ratin FIA tuli tutkimuksissaan siihen lopputulokseen, ettei autoissa käytetty järjestelmä ollut ennakkoon asetettu tai auton sijainnin mukaan muuttuva – kuten siis alun perin esitettiin. FIAn tuomariston mukaan Renault on käyttänyt ”innovatiivisia ratkaisuja tiettyjen (sääntöihin liittyvien) epäselvyyksien hyödyntämiseksi”, mutta jarrujärjestelmä ei ollut teknisten sääntöjen vastainen. Hylkäys tuli lopulta kilpailusääntöjen rikkomisesta. Tuomaristo arvioi, että Ricciardon ja Hülkenbergin ei tarvinnut jarrujärjestelmän johdosta tehdä vastaavia kierroskohtaisia säätöjä kuin muiden kuljettajien, mutta samalla tuomaristo huomautti, ettei tallin käyttämä järjestelmä täysin korvannut kuljettajan taitoja tai reaktioita. Tuomaristo totesi, että kilpailusääntöjen pykälän 27.1 rikkomisesta on langetettu huomattavasti hylkäystä lievempiäkin tuomioita. Tuoreen hylkäyspäätöksen yhteydessä kuitenkin korostettiin, että siihen johtaneessa pohdinnassa arvioitiin rikkeellä saavutettua suhteellista hyötyä hyvin kattavasti. Kuukausi edellisestä Yleensä hylkäykset johtuvat teknisten sääntöjen rikkomisesta. Yhden tallin molemmat kuljettajat hylättiin samassa kilpailussa edellisen kerran vuonna 2011, kun Sauberilla ajaneiden Pérezin ja Kamui Kobayashin takasiivet eivät läpäisseet kilpailun jälkeistä tarkastusta Australian GP:ssä. Ricciardon edellinen hylkäys oli vain kuukauden takaa, 21. syyskuuta ajetusta Singaporen GP:n aika-ajosta. Hänen kahdeksanteen lähtöruutuun oikeuttanut suoritus hylättiin niin ikään teknisten sääntöjen nojalla. Ricciardon auton MGU-K-yksikkö, kineettistä jarruenergiaa kierrättävä moottorikomponentti, oli tuottanut sallittua suuremman määrän lisätehoa aika-ajojen ensimmäisessä osiossa. Renault’lla on oikeus valittaa Japanin GP:hen liittyvästä hylkäyspäätöksestä. Lähteet: FIA, Formula1.com, Auto Motor und Sport, RaceFans