Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ratikkareitillä on 64 vaihdetta, mutta miten ne toimivat

Miten ratikka kääntyy oikealle reitille raiteiden risteyksissä? Kuka ohjaa ratikan reittiä ja miten? Moro selvitti ratikan toimintaa nyt, kun ensimmäiset koeajot ovat takana, koeliikenteen alkamiseen on noin vuosi ja raidetyöt jatkuvat Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteyksessä. Hervannan, Taysin, Hatanpään valtatien ja Pyynikintorin ratikkareiteille eli Tampereen raitiotien ensimmäisen vaiheen raiteille rakennetaan kaikkiaan 64 vaihdetta. Luvussa ovat mukana myös ne vaihteet, joissa ratikan voi ohjata raiteelta toiselle esimerkiksi raiteilla olevan esteen takia. Mikä vaihde? Vaihde on kääntyvä raiteen osa, joka ratikan raiteelta toiselle. – Massiivisimmat vaihdealueet löytyvät varikolta ja niistä isoin on säilytyshallin etupuolella oleva vaihdeviuhka sekä raidekolmio. Linjalla massiivisimmat vaihdealueet ovat Atomipolun/Insinöörinkadun sekä Hämeenkadun/Hatanpään valtatien vaihdekolmiot, joissa molemmissa on 6 vaihdetta ja 3 raideristeystä, kertoo ratapäällikkö Markus Keisala Tampereen raitiotie oy:stä. Erilaiset kiskot Raideristeys on nimensä mukaisesti kahden raiteen risteyskohta. Kaikkiaan ratikan reiteillä on Tampereella seitsemän raideristeystä ja ne ovat kaikki urakiskojen alueella. Ratikka näet kulkee Tampereella kahdella erilaisella kiskolla: urakiskolla tai vignole-kiskolla. Urakiskoon on valssattu ura ratikan kiskopyörän laipan kulkemista varten. Urakiskoja on katuun upotetuilla osuuksilla eli keskustassa ja Hervannassa. Toinen kiskotyyppi on vignole-kisko, jossa ratikan pyörän laippa kulkee kiskon sisäreunalla. Vignole-kiskoa ovat kaikki sepeli- ja nurmiosuudet, esimerkiksi Sammonkadulla ja Hervannan ja Kalevan välillä. Näin se toimii Ratikan ohjaaminen esimerkiksi Hämeenkadulta Hatanpään valtatielle sujuu siis vaihteen avulla. Vaunun vaihteenohjauslaite sijaitsee molemmissa ohjaamoissa, ja molempien ohjaamoiden alla sijaitsee lähetin. – Vaunussa on ohjaamon konsolissa vaihteenohjauslaite, jolla valitaan suunta ennen vaihdetta. Radassa on lukulaite, joka välittää vaunusta pyydetyn suuntatiedon vaihteenohjauskeskukselle, joka on vaihteen lähistöllä oleva sähkökaappi. Se taas välittää tiedon takaisin vaihteelle ja sen kääntölaitteelle, Keisala selittää. Näin vaihde kääntyy, ja paikalle ajava ratikka suuntautuu oikealle reitilleen. Varikolla on älyjärjestelmä Hervannassa sijaitsevassa raitioliikenteen ohjauskeskuksessa ROK:ssa nähdään, mitkä suuntatiedot eri vaihteissa on. Vaihteita ei kuitenkaan voida ohjata etänä lukuun ottamatta varikkoalueen vaihdejärjestelmää. – Varikolla sijaitsee linjan vaihteita älykkäämpi vaihteiden ohjausjärjestelmä. Varikolle tultaessa ratikan kuljettaja voi vaihteenohjauslaitteella valita kohderaiteen, mihin milloinkin halutaan mennä. Tällöin järjestelmä tekee automaattisesti halutun kulkutien vaunulle. Vaihdejärjestelmä on tärkeä ratikan toimivuuden kannalta. Miten vaihteiden puhtaanapito ja perushuolto hoidetaan? – Pääosin vaihteiden kunnossapitoa hoitaa raitiotien henkilöstö. Tarve määrittyy saatujen kokemusten perusteella ja jokaisella vaihteella on oma huoltorytminsä, johon kuuluu muun muassa vaihteen säännöllinen puhdistus, rasvaus ja mittaus.