Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Terhi Nieminen siirtyi Sokoksen miestenosastolta desinfioimaan Prisman ostoskoreja – kaupoissa korien ja kärryjen puhdistamiseen voi kulua monta tuntia päivässä

Kauppojen ostoskorit ja -kärryt kiiltävät nyt niin kuin ne olisi juuri otettu käyttöön. Ennen koronaa moni kori oli tahrojen ja läikkien koristama. Maaliskuun lopussa haukiluomalainen Terhi Nieminen oli töissä Sokoksen miestenosastolla. Sitten tulivat korona ja liikkumisrajoitukset. Asiakasvirrat hiljenivät niin rajusti, että työntekijöitä oli pakko alkaa siirtää muihin hommiin. Ensimmäinen aalto työntekijöitä siirrettiin töihin ruokakauppoihin, jotkut kassalle ja jotkut purkamaan lasteja. Toisesta aallosta tehtiin desinfiointitiimiläisiä. Nieminen on nyt toiminut Lielahden Prisman parin kuukauden ajan. – Huomaan, että esimerkiksi korien ja kärryjen puhdistamista tehdään paljon useammin nyt koronan aikana, Nieminen kertoo. Kestää kymmenen sekuntia Hallituksen ohjeiden mukaisesti Pirkanmaan osuuskaupoissa on tehostettu ruokakorien puhdistamista. Korien kahvat desinfioidaan tarpeen vaatiessa, jopa parin tunnin välein, koska ne ovat useasti kosketeltuja pintoja. – Yhden korin puhdistamiseen menee noin kymmenen sekuntia, kun sen suihkauttaa desinfioivalla puhdistusaineella ja pyyhkäisee, sanoo Pirkanmaan osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Laine. Desinfiointiaineita on riittänyt, vaikka aluksi näytti huonolta. Korit puhdistetaan kaupan sisäänkäynnin yhteydessä. Monissa Prismoissa on myös asetettu korien luokse erillinen desinfiointipullo, jos asiakkaat haluavat itse puhdistaa ostoskorinsa. Myös Ratinan K-Supermarketissa koreja ja kärryjä puhdistetaan aktiivisesti. Kaupan ensimmäinen aukiolotunti on varattu riskiryhmille. Sen jälkeen, kun puhdistettu kori on kerran käytetty, sitä ei enää riskiryhmätunnin aikana oteta käyttöön. – Korit desinfioidaan aina ennen kaupan aukeamista tai edellisenä iltana viimeisen asiakkaan jälkeen. Meillä on niin paljon koreja käytössä, että sen todennäköisyys, että sitä olisi käytetty pariin edelliseen tuntiin, on hyvin pieni, K-kauppias Marko Laaksonen kertoo. Korit asiakkaille tärkeimpiä Korien ja kärryjen puhdistaminen kuuluu Prisman desinfiointipoppoon työtehtäviin. Siihen saattaa vierähtää jopa useampi tunti, koska koreja on niin paljon. Asiakkaalle juuri korien puhdistaminen onkin tärkeintä. – Positiivista kommenttia kuulee paljon, varsinkin jos pystymme ojentamaan asiakkaalle puhtaan korin suoraan käteen, Nieminen toteaa. Monet asiakkaat ovat toivoneet, että merkittäisiin, mitkä korit ja kärryt ovat desinfioituja. Kyseessä on kuitenkin niin iso talo, ettei niiden puhtaudesta pystytä huolehtimaan reaaliaikaisesti. Varsinkin, kun työvuorossa on usein vain yksi tai kaksi tiimiläistä kerrallaan. Nieminen on pian palaamassa omalle työpaikalleen Sokokselle, minkä jälkeen desinfioinnista vastaa SOL puhdistuspalvelut. Niemisellä on vielä neuvoja asiakkaille, joita ruokakauppojen ja erityisesti ruokakorien puhtaus mietityttää. – Käsienpesu ja desinfiointi ovat sellaisia asioita, joista asiakkaan kannattaa huolehtia ihan jatkossakin. Varsinkin nyt, kun ihmiset ovat taas lähteneet liikkeelle, emme mitenkään voi olla koko ajan tietoisia, mitkä korit ovat puhdistettuja ja mitkä eivät.