Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Sähköauton olematonta veroa on nostettava, vaatii mielipidekirjoittaja

Suomalaisilla maanteillä taitaa olla edessä ennen kokematon kurjistuminen, koska väylien rakentamiseen ja kunnostamisiin tarkoitettuja varoja vähennetään rajusti. (Al 30.3) Toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilän mukaan tämä tarkoittaa Pirkanmaalla päällystysmäärien puolittamista tälle vuodelle. Varsinkin näin keväällä, jokainen tienkäyttäjä huomaa kuinka surkeassa kunnossa Suomen tieverkko on. Kuoppia, reikiä ja painumia on lähes jokaisella tieosuudella. Autokantaa uudistettava Ikuisuuskysymys taitaa olla, minne valtion autoilijoilta kynimä lähes 9 miljardin rahamäärä laitetaan? Tieliikenteelle valtio palautti tästä noin miljardin. No tiedetäänhän se, että rahareikiä riittää varsinkin sosiaalipuolella, mutta joku tolkku pitäisi rahankylvämisessäkin olla. Suomalainen ajaa keskimäärin 3600 euron autolla, ja autokantaa pitäisi uudistaa jo turvallisuus- ja ympäristösyistäkin. Kiinnostus lopahtaa osittain jo Suomen surkeaan tieverkkoon, kukapa nyt haluaisi uuden auton heti kuoppien ja reikien murjomaksi. Näin vaalien alla poliitikoilla tuntuu aina olevan halua tämän valtion autoilijoilta keräämän rahapotin uudelleenjaosta, mutta on autuaasti unohdettu heti vaalien jälkeen. Korjaus pitää tehdä välittömästi seuraavan vaalikauden alussa, muuten meillä ajetaan vuosikymmeniä aina vaan huonommilla teillä. Ilmastopolitiikan työryhmä asetti suomelle utopistisen lähes 700 000 sähköautotavoitteen vuoteen 2030 mennessä. Ei tukea sähköautoille Ilmastoraporttiin on vielä upotettu vaatimus, että sähköauton ostotukea pitäisi nostaa rajusti, jopa 6000:n euron tukea on ehdotettu. Sähköauton olematonta veroa on nostettava ja tukeminen kaikilta osin muutenkin poistettava. Ne joilla on varaa ostaa sähköauto, ostavat sen ilman tukemistakin, ja näin säästyneet rahat laitettava tieverkon kunnostukseen.