Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tampereelta löytyy jo mainio malli taidetiloille, todisti molekyylibiologi, syöpätutkija, skeittari ja surffari – tällainen se on

Tampereella on itketty taiteilijoiden työtilojen perään vuosikymmenten ajan. Siinä valituksessa ja huolessa on sekä kaupungilta että taiteilijoilta unohtunut, että Tampereelta löytyy jo loistava malli taidetilojen perustamiseen, hallinnointiin ja kehittämiseen. Malli on niin hyvä, ettei kukaan ole ottanut sitä vielä tarpeeksi vakavasti. Sen sijaan on perustettu työryhmiä tuottamaan raportteja ja mietintöjä, joihin kukaan ei julkaisun jälkeen kiinnitä huomiota. Mikä tuo loistava malli on? Sen paljasti molekyylibiologi, syöpätutkija, skeittari ja surffari, Pirkanmaan kaarikoirien puheenjohtaja Teemu Grönlund Aamulehdessä kesäkuussa 2019. Hänen mallinsa oli äärimmäisen yksinkertainen. – Kaupungin pitää antaa meidän kaltaisille toimijoille tilat, vastuu ja luottamus. Silloin alkaa tapahtua, Grönlund sanoi haastattelussa. Grönlundin johtama Pirkanmaan kaarikoirat ry oli Aamulehden haastatteluun mennessä tehnyt Tampereesta yhdeksässä vuodessa Suomen skeittauspääkaupungin. Kaarikoirien Hiedanrantaan rakentamaan sisäskeittipuistoon tultiin rullaamaan, lentämään ja liitämään laudalla joka puolelta maasta ja joka puolelta maailmasta. Tämä on valtava imago-, brändi- ja taloudellinen saavutus, jota ei olisi koskaan syntynyt ilman tiloja, vastuuta ja luottamusta. – Tiloissa pitää olla progressiivinen vuokra, eli alussa hyvin matala vuokra. Kun toiminta kasvaa ja tiloihin tulee ihmisiä sekä yrityksiä tarjoamaan heille palveluita, niin sitten vuokraa voi korottaa. Hylätyistä rapistuneista tehdastiloista on järjetöntä pyytää heti alussa markkinahintaista vuokraa, Grönlund jatkoi. Tyhjillään olevien tilojen vuokrien pitää siis olla alussa todella matalat. Myös vuokrasopimusten pitää olla pitkiä, mielellään kymmenen vuoden sopimuksia. Silloin tiloihin alkaa juurtua elävää toimintaa, kiinnostavaa kulttuuria, vuorovaikutusta ja innovaatioita. – Yleensä kestää kolmesta viiteen vuotta ennen kuin ihmiset oikeasti löytävät Hiedanrannan kaltaiset paikat, Grönlund muistutti. Vastuu ja luottamus tarkoittavat sitä, että kaupunki ei sotke tilojen toiminnan kehittämistä liialla hallinnolla. Kaupungin pitää ottaa palvelujentarjoajan ja mahdollistajan rooli – kysyä, miten voisi taiteilijoita parhaiten näissä tiloissa auttaa eikä ensimmäiseksi listata, mitä ei saa tehdä. Kun katsoo maailmalta eläviä, aktiivisten taiteilijoiden yhteisöjä ja alueita, ei niistä yksikään ole syntynyt, ilman taiteilijoille annettuja tiloja, vastuuta ja luottamusta. Mikä parasta, vastuun ja luottamuksen anto ei maksa kaupungille lähes koskaan yhtään mitään. Elämän vetäminen tyhjiin rapistuviin tiloihin ei sekään ole kallista – päinvastoin, se synnyttää uutta liiketoimintaa, uusia verotuloja ja ennen kaikkea – vetovoimaa Tampereen kaupunkiin.