Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Yritys ehti tuoda maahan kymmenkunta kevytautoa ennen kuin tieto mahdollisesta kiellosta tuli julkisuuteen – Miten nyt käy?

Kevytautot hyväksyttiin liikenteeseen edellisen hallituksen yksimielisellä päätöksellä: enemmän turvallisuutta, ympäristön kannalta huomattavasti vähäpäästöisempiä ajoneuvoja ja edullisempi hankintahinta. Nämä olivat todella hyvät perustelut siihen, miksi niin sanotut kevytautot hyväksyttiin liikenteeseen 1. marraskuuta 2019 alkaen. Olimme Lielahden Autokeskuksessa ajan hermolla ja uskoimme, että Suomen hallituksen ja eduskunnan tekemiin päätöksiin voidaan luottaa. Laitoimme kymmeniä vuosia ajoneuvokalustoa hankkineen koneistomme käyntiin. Useiden eri asioiden summana hankimme kevytautoiksi soveltuvia, ympäristöystävällisiä autoja valmiiksi Suomeen elokuun aikana. Etsimme niihin soveltuvat varusteet, joilla voimme muuttaa auton nopeuden lain mukaiseksi eli 60 kilometriin tunnissa. Seitsemän autoa katsastettu jo Mitä vielä. Voiko suomalainen yrittäjä luottaa poliittisten päättäjien tekemiin päätöksiin? Ei ole uusi hallitus ollut vielä kovinkaan paljon koolla, kun asiat ovat jo kääntyneet päälaelleen. Olemme jo tuoneet maahan kymmenkunta kevytautoa, katsastaneet niistä seitsemän kappaletta valmiiksi ja jättäneet autot autoverotukseen. Yhteen olemmekin jo juuri saaneet autoveropäätöksen, ja sen auton voimme rekisteröidä normaaliin tieliikenteeseen Suomessa. Kuitenkin varsinainen käyttötarkoitus näille autoille pitäisi olla kevytauto. Miten nyt käy? Saako nuoriso käyttöönsä ympäristöystävälliset ja turvalliset ajoneuvot vai jatkuuko nykyinen tilanne, jossa todella kalliit, vaurioherkät, turvattomat ja saastuttavat (dieselkäyttöiset) mopoautot jatkavat poliitikkojen iloksi liikenteessä?