Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uros onnistui herättämään huomiota, mutta se ei riitä – Tamperelaisten pitää voida olla areenastaan ylpeitä

Torstaina kerrottiin, että Tampereen areenan nimeksi tulee Uros Live. Suuri sponsori saa haluamansa nimen, tällä kertaa oululainen teknologiayhtiö Uros Group. Yhtiön nimi on peräisin liikeideasta universal roaming solutions, joka viittaa matkamokkulaan. 1,3 miljardin liikevaihdosta huolimatta harva Suomessa on törmännyt yhtiön tuotteisiin, joten mielikuvat syntyvät vain suomen kielen sanasta uros. Tuhannet kansalaiset kommentoivat Aamulehden uutisoimaa nimeä, enemmän kuin mitään muuta asiaa vuosikausiin. Joukkoon mahtui muutama kannustus, mutta ylivoimainen valtaosa piti nimeä erittäin huonona. Lukijat esittivät lukuisia perusteluja: Nimi on epätamperelainen, edustaa menneen maailman miehisyyttä, sulkee naiset ulkopuolelle, antaa Tampereesta ummehtuneen kuvan, josta juuri on päästy eroon. Mahdoton sanoa tai taivuttaa luontevasti. Nimi ei yhdisty Tampereeseen, ja siitä on vaikea olla ylpeä toisin kuin kaupungin kehityksestä muuten. Mielikuvia vahvisti huomiota herättävän miesvaltainen tiedotustilaisuus fistbump-nyrkkitervehdyksineen. Turun Artukaisissa sijaitseva jääkiekkoareena on tuntenut nimet Turkuhalli, Typhoon, Elysée-areena ja HK-areena, mutta on nyt nimeltään Gatorade Center, tunnetun urheilujuoman mukaan. Helsinkiläisestä jalkapallostadionista Telia 5G -areenasta tuli hiljattain Bolt-areena, mutta sitä nimeä pääkaupunkiseudun yleisö tuskin laajasti käyttää, saati tietää, että Bolt on henkilöstöpalveluyritys. Aika näyttää, millä nimellä Tampereen areena jää kansakunnan muistiin. Sponsoriksi ryhtyvä yritys tavoittelee tunnettuutta, esimerkiksi edistääkseen myyntiään tai rekrytointiaan, ja siinä Uros on huikeasti onnistunut jo yhdessä päivässä. Areenan rakentajat ja operoijat taas tekevät liiketoimintaa, jonka velvollisuuksiin kuuluu hyödyllisimmän sopimuksen tekeminen, niin nytkin. Samaan aikaan areena on keskeinen arjen monumentti, jota kaupunkilaiset veronmaksajina osaltaan rahoittavat. Tamperelaiset perustellusti katsovat omistavansa sen. Hyvin monet heistä kokevat nyt tulleensa petetyiksi, jopa märällä rätillä kasvoihin lyödyksi. Tämä Aamulehden lukijan kommentti toistui kymmenissä muodoissa: ”Kyllä hävettää ja nolottaa. Olen ollut niin ylpeä Tampereesta.” Nyt on syytä toimia sen eteen, että tamperelaiset voivat vastakin suhtautua keskustan jättiareenaan niin kuin he haluaisivat eli omastaan ylpeinä.