Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Sitten tulivat elämä, lastenhoitojärjestelyt ja Kinky Boots

Olen suhtautunut hienoisella varauksella useiden teattereiden yhteistuotantoihin. Olen sinnikkäästi epäillyt, että maakuntateatteriin myöhemmin vaeltava ensin yleensä pääkaupungissa ensi-iltansa saava esitys ei enää saisikaan aikaan sitä sähinää, jonka ”oikea” ensi-ilta, kenties kantaesitys joitain kuukausia aiemmin. Olen halunnut nähdä teatterissa teokset siellä, missä niiden ensi-iltakin on ollut ja osallistua esityksistä heti ensi-illan mainingeissa viriävään keskusteluun. Sitten tulivat elämä, lastenhoitojärjestelyt ja Kinky Boots . Käännän kelkkani. Samanlainen muttei kuitenkaan Tampereen Työväen Teatteri ja Helsingin Kaupunginteatteri ovat aloittaneet mainion yhteistyön. Broadway-musikaali Kinky Boots on ollut HKT:n 2000-luvulla esitetyistä musikaaleista katsotuin. Se on saanut noin 100 000 katsojaa ja ollut lähes koko ajan loppuunmyyty. Myös arviot ovat olleet ylistäviä. Ajatus on on nyt, että Kinky Boots saapuu Tampereelle ikään kuin samanlaisena versiona kuin Helsingissä. Musikaali esitetään HKT:ssa nähdyn ja ohjaaja Samuel Harjanteen suunnitelman mukaisena. Myös avainroolien eli drag queen Lolan rooliin saapuu Lauri Mikkola ja tehtaanomistaja Charlie Pricen roolissa laulaa Petrus Kähkönen . Lavastus, puvut ja koreografia ovat samat kuin HKT:n tuotannossa. TTT:stä mukaan tulee muita musikaalinäyttelijöitä. Teatterit kutsuvat tätä konseptiyhteistyöksi. Veto on erityisen onnistunut myös siksi, että tamperelaisilla on tuoreessa muistissa ohjaaja Samuel Harjanteen onnistuminen Billy Elliot -musikaalin ohjaajana TTT:ssa. Kinky Boots onkin monessa mielessä Billy Elliotin sukulaismusikaali. Molemmissa esimerkiksi käydään työläisyhteisössä ennakkoluuloja vastaan. Lisäksi keskeisessä roolissa esiintyvä Petrus Kähkönen muuttaa j valmiiksi Tampereelle ja silottanee Kinky Bootsin tietä esittämällä sitä ennen Notre Damen kellonsoittajassa Tampereen Teatterissa Quasimodoa. Ajan ilmiö ovat yhteistuotannot Tämän ajan ilmiö ovat erilaiset isot ja pienet tuotannolliset yhteistyöt eri teattereiden kesken. Esimerkiksi Tampereen Teatteriin tulee Riivajat yhden miehen tulkintana, jonka kantaesitys on Teatteri Jurkassa Helsingissä. Yhteistyössä ovat mukana myös Turun kaupunginteatteri ja Teatteri KSR. Tamperelainen teatteri Siperia on niinikään tehnyt isoja molempiin tamperelaisiin isoihin tetteritaloihin. Juttelen kansainvälisten suurmusikaalien kanssa 15 vuotta töitä tehneen kapellimestari Eeva Konnun kanssa. Hän on Kinky Bootsin siirto-operaatiosta vastaava kapellimestari. Kontu toivoo että Kinky Boots on vain alkua. Kontu on yllättäen veronmaksajan asialla. Musikaali veronmaksajan asialla Koska isojen laitosteattereiden on pakko suunnitella ohjelmistonsa sitovasti pitkien aikojen päähän, ne eivät voi useinkaan jatkaa menestyviä esityksiään, vaikka halukkaita katsojia vielä miten olisi. Miksei sitten yrittäisi näyttää mahdollisimman monille suosittua esitystä, joka on liikuttanut ihmisiä. Esityksen tuottamiseen käytetty myös verorahoja. Nyt Kinky Bootsin näkevät taas uudet veronmaksajat. Virkistävää! Ellei katsoja pääse musikaalin luo, tulee musikaali katsojan luo. Onhan tamperelaiselle katsojalle äärimmäisen paljon helpompaa ja halvempaa käväistä teatterissa omassa kotikaupungissa kuin kärräytyä Helsinkiin. Nyt pärjää ilman junalippua, majapaikkaa ja matkaeväitä — pelkällä lastenhoitajalla. Kirjoittaja on Aamulehden kulttuuritoimittaja.